Hvorfor annonsere digitalt?

Tilbyr firmaet ditt en tjeneste, en service, salg mot bedrifter, salg mot sluttbruker, eller ønsker å fremme et budskap? Da er fellesnevneren at du bør investere i annonsering.

Tilbyr firmaet ditt en tjeneste, en service, salg mot bedrifter, salg mot sluttbruker, eller ønsker å fremme et budskap? Da er fellesnevneren at du bør investere i annonsering.

Dette høres ikke riktig ut, hvorfor trenger min bedrift å gjøre dette?

Mange bedrifter opplever i dag at de ikke oppnår den forventede pågangen av nye kunder sammenlignet med tidligere år. Grunnen er at konkurransen er større og den vil fortsette å øke i tiden som kommer. Nye nettbutikker og internettbaserte bedrifter dukker opp daglig, og man opplever at firmaer som man ikke trodde var reelle konkurrenter på grunn av geografiske forutsetninger plutselig får markedsandeler. For mange bedrifter er dette et problem, marginene minker og for noen blir det en stressende hverdag og en kamp for å overleve. Å bli dyktige digitalt er en tidkrevende prosess, men det er en prosess det er verdt å sette seg inn i – eller sette ut.

I dag kan man nå like mange ved å annonsere digitalt i Google eller sosiale medier som ved tradisjonell annonsering, forskjellen er at det er billigere, mer målbart og ikke minst, mer effektivt. Årsaken til at det er mer effektiv er ganske enkel; digitale annonser som er satt opp riktig, kan sende din målgruppe rett til din nettside.

I dag er nesten alle online 24/7 enten de sitter ved en PC, har et nettbrett eller bruker en smarttelefon. Barn trykker på skjermer før de kan gå, og foreldre snakker med unge via SnapChat. Informasjon har blitt så tilgjengelig at vi tar det for gitt, og vi ønsker ikke å bruke mye tid på å gjøre research på det vi leter etter. Faktisk er det sånn at bare ca. 1-2 % velger å trykke seg videre til side 2 i Google når de søker. Dette gjør at hvis du ikke bruker penger på å ha en posisjon på side 1, så går du glipp av mange potensielle kunder som er i kjøpemodus. Det som er sikkert er at noen andre har brukt penger og vil derfor dukke opp øverst på søkeresultatsiden, og får kontakt med den potensielle kunden. Har man tidligere brukt penger på å markedsføre seg tradisjonelt, så bør man i dag være representert digitalt via annonser.

For alle bedriftsledere er det viktig å danne seg et bilde av hvordan idealkunden oppfører seg. Har man en god forståelse av sin egen kundemasse er det enklere å tilby det de vil ha, og det reflekteres i resultatene. Problemet er at dette er veldig vanskelig. Tradisjonelt sett brukte man markedsundersøkelser og intervjuer for å få en god forståelse, men det produserte likevel begrensede resultater. I dag har det blitt snudd litt på hodet; digitale annonseringer kan nå gi deg verdifull informasjon om kundemassen man bare kunne drømme om for noen få år siden. Nå får man innsikt i hvilke søkeord kundene bruker for å finne nettsiden din, hvilket område de befinner seg i, når på døgnet de ser etter deg, og hva slags enhet de bruker er noen eksempler på informasjon du får gjennom betalte annonseringer. Denne informasjonen kan du f.eks. bruke til foreta endringer på nettsiden for å gi en bedre brukeropplevelse eller tilpasse hvilke produkter som står foran i butikkhyllene.

21. Feb 2017

Account manager

Flere blogginnlegg

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial