Hvordan bli en suksess på Instagram?

Sosiale medier har revolusjonert den tradisjonelle markedsføringen de siste årene, og det vil bare bli mer og mer av denne typen kommunikasjon mellom bedrifter og folket. Som bedrift er det viktig å legge en plan for hva man har lyst til å bruke de ulike kanalene til for å utnytte de best mulig. De mest brukte SoMe-kanalene blant norske brukere i dag er Facebook, Instagram og Snapchat, og man bruker de ulike kanalene til å kommunisere forskjellige ting.

La oss ta eksempelet «Hyttetur med jentegjengen». På Facebook ville jentene kanskje ha postet noe à la dette: «På vei til fjellet med verdens beste jenter, vi gleder oss til mye turer i fjellet, vin og latter». Kommunikasjonen her er konkret og informativ. Snapchat fungerer som en litt uformell «behind the scenes»-kanal. Her poster jentene bilder og korte videosnutter av turen opp til fjelltoppen, av Nina som ligger langt foran, av Kaja som ligger utslitt i lyngen eller av Kvikklunsjen som nytes på toppen. På Instagram legger jentene ut et fint bilde av alle sammen på toppen av fjellet med armene i været og en fantastisk utsikt i bakgrunnen. «Deilig dag i fjellet med disse fine jentene». Her er alt fint og flott og man ser ikke innsatsen som ligger bak eller gnagsårene de har pådratt seg. På Instagram postes det stort sett fine bilder av fine ting for å inspirere, mens jobben bak det rene kjøkkenet eller den perfekte kaka uteblir.

Som dere ser i eksempelet over er det forskjellige måter å dokumentere hytteturen, men alle har det samme temaet og budskapet. Det er slik det blir viktig å tenkte når man skal bruke sosiale medier i markedsføring. Derfor er det viktig for bedriftene å sette seg inn i hvordan de ulike sosiale mediene brukes og hva målgruppen ønsker å se. Veldig mange mislykkes fordi de bommer på målgruppen eller med typen reklame.

Hvordan bruke Instagram som annonseringskanal?

Når man skal ta i bruk Instagram som en annonseringskanal er det viktig å huske på at du som annonsør nå trer inn i en verden av inspirasjon, og her gjelder det å trå litt varsomt. Instagram er først og fremst en inspirasjons- og livsstilskanal, ikke en reklameplakat. Roper man for høyt eller tar for mye plass kan brukerne lett oppfatte det som spam, og ingen liker å følge noen som spammer. Det er da fort gjort at det får en motsatt effekt på mottakerne enn det annonsørene ønsker. De som befinner seg på Instagram er smarte, noe som betyr at annonsørene også må opptre smart.

Vi skjønner det kan være vanskelig å finne en god balanse for hvor «reklamete» man kan opptre. Dere må spille på lag med målgruppen. Et godt tips er å tone det litt ned i starten for å etablere en følgerskare, slik at dere ikke virker desperate. Her må dere gjerne prøve dere litt frem og se hva som fungerer for deres produkter og tjenester. Noe som alltid er en slager på Instagram er konkurranser hvor brukerne kan vinne produkter eller tjenester. Dette er en fin måte å booste antall følgere på i starten. For å unngå at man må belage seg på konkurranser for å holde følgertallene oppe, må man fortsette å fylle på med det brukerne vil se. Fine, inspirerende bilder i god kvalitet. Målet med bildene er å skape en følelse og sette en stemning. Klarer man å skape dette, skaper man også engasjement hos mottakerne og veien til å trykke like eller follow er betraktelig kortere. Dere bør finne en bildestil, slik at mottakerne lett gjenkjenner dere som avsender. Ikke vær for aktiv og post bilder i hytt og gevær, det kan fort bli litt masete og irriterende for mottakerne. To til fire bilder i uka er en fin frekvens å legge seg på; så fort man lærer brukerne sine å kjenne kan man øke eller minke. Gå inn på brukernes profiler og se hvor ofte de poster, hva de poster og hva de liker; prøv deretter å speile litt av dette mønsteret. Viktigst av alt: Instagram skal være gøy! Tenk deg om hva du selv ville likt å se eller klikket deg inn på. Vær kreativ og inspirerende, prøv deg frem og lek!

13. Mar 2017

Client Success Manager

Campaign Manager & Designer

Flere blogginnlegg

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial