CPM, CTR, ROI.. hva betyr det egentlig?

Lurer du på hva bokstavene som blir brukt som ord i møter egentlig betyr? Vi har laget en ordliste til deg ned de 10 mest omtalte akronymene og hva de betyr.

 

BR: Bounce Rate

Dette begrepet brukes om hvor stor prosentandel som går inn på en bestemt webside uten å gjøre en handling eller klikket seg videre på siden, for så å gå ut.

CPA: Cost per acquisition/Cost per action

Kan løst oversettes til kost per konvertering. På Google er dette en budstrategi som gjør at man får mest ut av budsjettet. Strategien måler hvor mye man betaler for en bestemt handling, det kan være et salg, klikk eller utfylt skjema.

CPC: Cost-per-Click

Oversettes til kost per klikk. Begrepet brukes både på Google og Facebook og forteller oss hvor mye annonsøren gjennomsnittlig betaler for et klikk på en bestemt annonse.

CPM: Cost-per-Mille (thousand)

Kost per tusene visning (impressions). CPM er ganske likt som CPC bortsett bra at man får et pris på hvor mye det koster for å vise annonsen 1000 ganger. Det brukes ofte på brandingkampanjer for å optimalisere. Kampanjer med lav CPM er ofte en god pekepinn man har truffet riktig målgruppe.

CR: Conversion Rate

Konverteringsfrekvens. Viser prosentandelen av hvor mange klikket seg inn på nettsiden fra en annonse.

CTA: Call-to-Action

Oppfordring til handling. Vises som regel i form av en knapp eller ord som utløser en handling. For eksempel å klikke på knappen. Forekommer oftest i annonser.

CTR: Clickthrough Rate

Klikkfrekvens. Prosentandelen av hvor mange som har sett annonsen og klikket på den.

GA: Google Analytics

Google Analytics er et analyseverktøy som brukes til å analysere nettside-trafikk og handlinger som er utført inne på siden.

GTM: Google Tag Manager

Google Tag Manager er et verktøy som brukes til å legge til eller oppdatere nettsidekoder. Dersom man ønsker å sette opp konverteringssporing eller remarketing er dette best practise.

ROI: Return of Investment

Avkastning på investering. Dette begrepet brukes om hvor mye penger man sitter igjen med etter en investering som for eksempel annonsering.

30. Nov 2017

Head of SEM

Head of SEM

Flere blogginnlegg

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial