SEO trender som har dominert i 2017

Fremtiden er ikke det den var! Det kommer derfor ikke som noen stor overraskelse at vi som driver med digital markedsføring igjen må justere SEO kursen for å kunne gå forlengs inn i fremtiden. SEO er utvilsomt noe som blir viktigere og viktigere for alle som bruker internett til å gjøre seg synlig, men dette feltet utvikler seg hele tiden og det er vrient å vite hvor fokuset bør ligge. I dette innlegget har jeg tatt for meg tre faktorer som har vært viktige for SEO i år.

Fremtiden er ikke det den var! Det kommer derfor ikke som noen stor overraskelse at vi som driver med digital markedsføring igjen må justere SEO kursen for å kunne gå forlengs inn i fremtiden. SEO er utvilsomt noe som blir viktigere og viktigere for alle som bruker internett til å gjøre seg synlig, men dette feltet utvikler seg hele tiden og det er vrient å vite hvor fokuset bør ligge. I dette innlegget har jeg tatt for meg tre faktorer som har vært viktige for SEO i år.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Kriteriene for å få en god SEO posisjon endrer seg stadig, men én faktor som allerede er viktig, blir nå enda viktigere. Vi snakker selvfølgelig om mobiltelefon, og hvordan den økende bruken påvirker posisjonene i Googles søkeresultatside. I slutten av 2016 annonserte Google at de vil begynne å prioritere mobilbrukeres søk i browseren. Initiativet heter Accelerated Mobile Pages (AMP). Ved å implementere AMP på nettsiden din, lastes den lynhurtig inn på mobiltelefoner, og slik kan man beholde de gjeveste posisjonene på søkeresultatsiden. Men la oss si at du får alt det tekniske på plass, vil det være nok? Svaret er dessverre nei, for selv om vi tilrettelegger det tekniske for mobiltelefoner, så kreves det manuelt arbeid med å strukturere innholdet på siden slik at det passer like godt på mobil som på desktop og laptop.

Mer kompakt innhold

Innhold har lenge vært en viktig faktor for å oppnå en god SEO score, men med større fokus og vektlegging av mobiltilpassede sider, er fokuset på innhold enda mer skjerpet. En artikkel om hver fane på nettsiden og litt om de forskjellig produktene gjør at de blir lettere å finne i Google. Problemet er bare at mange begynte å skrive veldig mye om ting som ikke nødvendigvis “krevde” all den oppmerksomheten. Mange “fyllingsord” og repetisjon har vært en gjenganger for å manipulere posisjonene, men det kan se ut til at dette blir annerledes nå som nettsidene må bli mer mobilvennlige. Hvem ønsker å lese seg gjennom 1200 ord på mobiltelefonen for å komme dit du egentlig ville på siden? Ved å korte ned innholdet, holde det konsist med høy kvalitet vil sannsynligheten for at noen leser det øke og kanskje det dermed blir delt. Dette er en av de viktigste faktorene for SEO 2017 siden søkemotorene hele tiden utvikler seg og blir mer avanserte. Det leder oss til et nytt spørsmål; hvordan blir de mer avanserte, på hvilken måte?

Søkemotorene blir smartere

For å kunne svare godt på hvordan søkemotorer blir mer avanserte, kan vi se på hvordan søkemotoren finner siden din. Søkeord er et naturlig sted å starte. Søkeord er viktig, det er nøkkelordene som “representerer” nettsiden din som gjør at folk kan finne deg, selv om de ikke vet hvem du er. Men, som alt annet digitalt utvikler også dette seg. Selv om søkeord uten tvil er viktig i dag og vil fortsette å være viktig i tiden fremover, så er det nå andre elementer som bidrar til at siden din vil komme opp. Søkemotorene forstår nå innholdet på siden din i mye større grad, og er ikke like avhengig av søkeord lenger. Søkemotorene leser av metadata og innhold som gjør at den “forstår” hva det søkes etter. Det betyr i realiteten at innholdet på siden er nødt til å være relevant og bra for å oppnå toppresultater.

Konklusjon

Hvis vi prøver å se denne informasjonen fra et fugleperspektiv så kan vi trekke noen tråder. Søkemotorene vil fokusere i enda større grad på mobilvennlige sider. Det reflekteres relativt tydelig i de nye endringene Google gjør rundt innhold og søk. Innhold må være relevant, konsist og tilrettelagt for både mobiltelefoner og desktop/laptop/nettbrett. Jo bedre informasjonen på siden din er, desto mer vil søkemotorene “hjelpe” deg med å rangere høyere på søkeresultatsiden. Vårt råd er derfor: vil dere være med, så heng på!

25. Jan 2017

Account manager

Flere blogginnlegg

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial