CRO (Konverteringsoptimalisering)
CRO, eller konverteringsoptimering, handler om å øke antallet av konverteringer på en nettside. Men hvordan gjør man det?
Hvorfor må man jobbe med CRO?
Uten analyse og testing av design, innhold, navigasjon og andre funksjoner er det vanskelig å vite hvor enkelt og fristende det er for den besøkende å gjøre ønsket konvertering. Den ønskede konverteringen kan være alt fra et kjøp til å melde seg på nyhetsbrev, laste ned en e-bok eller andre ting.
Hvis man jobber godt med CRO får bedriften mest mulig ut av eksisterende trafikk, og kan oppleve vekst i salg og henvendelser uten å måtte øke selve trafikkmengden inn på nettstedet.
Hvordan jobbe med CRO?
Det første en bør gjøre er å sette opp målinger for å fastslå nåværende konverteringsrate. I tillegg vil man finne ut hva som er de viktigste nettsidene og funksjonene som påvirker denne.
Deretter kan man gjøre en analyse av brukeropplevelsen, og se på konkurrerende nettsider for å finne ut hva som fungerer godt og hva som ikke fungerer.
Etter analysen lager man forslag til hva som kan forbedre konverteringsraten, og A/B-tester dette opp mot den gamle løsningen.
Analyse og A/B-testing bør man gjenta flere ganger til resultatet er godt nok.
Ofte stilte spørsmål:
Hva betyr CRO?
CRO står for Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk. Begrepet handler om å forbedre antallet konverteringer i forhold til antall besøkende.
Hva er viktigst i CRO-prosessen?
A/B-testing er viktig for å sjekke om endringen som ble gjort ga resultater i forhold til den gamle løsningen. Gjør små endringer hver gang, og husk at CRO er en kontinuerlig prosess.