Bounce Rate: Fluktfrekvens
Bounce rate (eller fluktfrekvens på norsk) er prosentandelen av de som klikker seg inn på en nettside uten å gjøre en handling eller klikke seg videre rundt på siden, før de går ut igjen.
Bounce rate – Hva betyr det?
Bounce rate (eller fluktfrekvens på norsk) er prosentandelen av de som klikker seg inn på en nettside uten å gjøre en handling eller klikke seg videre rundt på siden, før de går ut igjen. Fluktfrekvensen regnes ut av Google Analytics ved å ta økter som kun registrerer åpning og lukking av en enkeltside og dele dem på det totale antallet økter. Slik regner du bounce rate:
Bounce rate (Fluktfrekvens) = Antall 1-side besøkende delt på total antall økter
Ulempene ved høy bounce rate
Høy bouncerate er ikke ønskelig i markedsføring. På de fleste nettsteder er målet at brukere skal utføre ønskede handlinger eller klikke seg videre inn på siden. Hvis de ikke gjør det, kan det indikere at de ikke fant det de lette etter på nettsiden, eller at de ikke synes det var interessant nok. Imidlertid kan høy bounce rate være mer akseptabelt i noen tilfeller, som for eksempel hvis du bare har en blogg. Dette er spesielt tilfelle når brukere har funnet det de leter etter på bloggen og har ingen videre handlinger de trenger å utføre.
Hvordan kan vi forbedre fluktfrekvens
Det aller viktigste du kan gjøre for å forbedre (senke) fluktfrekvensen er å sørge for at hver side har innhold som svarer på den besøkendes søkeintensjon. Hvis den besøkende for eksempel leter etter en omfattende guide, men lander på en tjenesteside, vil det sannsynligvis føre til en høyere fluktfrekvens. Her er en liste med andre tiltak du kan gjøre for å forbedre fluktfrekvensen på en enkelt side:
- Rask nettside – Sjekk din sidehastighet ved bruk av Webpagetest
- Sørg for en god meny navigering
- Relevant internlenking: Inkluder klare call-to-action i teksten
- Pent design
- God brukervennlighet på mobil
- God struktur med korte avsnitt
- Fjerne døde lenker
Ofte stilte spørsmål:
Hva er bounce rate?
Bounce rate (eller fluktfrekvens på norsk) er prosentandelen av de som klikker seg inn på en nettside uten å gjøre en handling eller klikke seg videre rundt på siden, før de går ut igjen.
Hvordan kan du senke fluktfrekvensen for en side?
Det viktigste er å sørge for at innholdet på landingssiden er relevant for søkeintensjonen. Andre tiltak kan inkludere rask sideinnlasting, god internlenking, og god brukervennlighet på mobil enheter, blant annet.