Dropshipping

Dropshipping er en måte å drive nettbutikk som har vokst i popularitet de siste årene. Og blir av mange fremstilt nesten som et fenomen for å raskt og enkelt tjene penger. Men hva går egentlig dropshipping ut på?

Hva er dropshipping?

Dropshipping er en forretningsmodell innen e-commerce (e-handel), hvor nettbutikken drives uten at innehaver trenger å håndtere varer eller ha lager på egen hånd. Butikken er kun ansvarlig for markedsføring og salg av produktet, og i noen tilfeller kundeservice. Når nettbutikken mottar en ordre, overføres bestillingen og forsendelsesdetaljene til en nettbutikkleverandør. Dette kan være enten en produsent, grossist, annen forhandler eller et spesialisert varelager, som deretter sender varene direkte til kunden.


Hva er fordelene og ulempene med dropshipping?


Fordeler:

  • Enklere og mer kostnadseffektivt

Dropshipping krever ikke like stor kapital fra innehaver, fordi du ikke trenger å betale for innkjøp og lagring av varer, ansatte som håndterer varene, eller leie og vedlikehold av varehus og eventuell showroom/butikk.

  • Fleksibilitet

Dropshipping kan administreres fra et hvilket som helst sted med nettforbindelse, som gir økt fleksibilitet for innehaver. I tillegg er det lett skalerbart siden innehaver selv ikke må ha ressursene for å øke produksjonen.


Ulemper:

  • Lav fortjeneste

På grunn av typen varer, høy konkurranse og at man må betale en vareleverandør, er som regel fortjenesten ganske lav per solgte produkt. Dette vil si at du må selge varer i høye volum for å være lønnsom.

  • Begrenset kontroll

Mange av vareleverandørene holder til i land hvor produksjonsmuligheter og -kostnader er lave, som f.eks. i Kina. Siden varene håndteres av en annen aktør har butikkinnehaver begrenset kontroll over produktkvalitet, lagring, lagerstyring og frakt.

  • Dårlig rykte

I kombinasjon med den økte populariteten og useriøse aktører på markedet, har dropshipping fått et dårlig rykte for lange leveringstider, uventede importavgifter, høye returkostnader, at produktene er av lavere kvalitet enn forventet, og uklar kontaktinformasjon/dårlig kundeservice.


Dropshipping i Norge – regler og hensyn

Er du interessert i å drive dropshipping i Norge, til norske kunder? Da er det noen regler og hensyn du trenger å ta i tilknytning til skatt, MVA og toll. For mer informasjon om dette anbefaler vi å sjekke med skatteetaten og norsk tollvesen.


Oppsummering

For å oppsummere så er dropshipping en måte å drive butikk hvor innehaver ikke driver varelager, og bruker en tredjepart til å produsere og håndtere varene. Dropshipping har økt i popularitet fordi det er en mer effektiv og lavterskel måte å drive butikk på, men kommer også med sine ulemper som: lav fortjeneste, lite kontroll over varene og dårlig kundeopplevelse. For å drive dropshipping i Norge må man ta hensyn til moms, toll og skatt.

 

Ønsker du å vite hvordan vi jobber med SEO i praksis? Vi har skrevet en detaljert SEO guide om arbeidsmetodikken vår