Forbrukeratferd
Forbrukeratferd er et bredt begrep som omhandler alle handlingene og tankene en forbruker har før, under og etter et kjøp. Lær om hva som påvirker våre valg og hvorfor dette er viktig for bedrifter!
Hva er forbrukeratferd?
Forbrukeratferd, også kjent som kjøpsatferd, omfatter alt fra hvordan en forbruker tenker, vurderer, kjøper og bruker varer eller tjenester. Dette er en kompleks prosess som involverer ulike stadier og påvirkes av en rekke faktorer.
Hva påvirker forbrukeratferd?
Ingen forbrukere er helt like og ens forbrukeratferd er et resultat av mange ulike faktorer. Dette kan være faktorer som for eksempel miljøet en har vokst opp i, påvirkning fra venner og familie, økonomiske forhold og sosiale normer. Disse faktorene varierer fra forbruker til forbruker.
Hvorfor er innsikt i forbrukeratferd viktig?
For en bedrift er det viktig å prøve å forstå forbrukerens atferd. På denne måten kan de tilpasse produktene og tjenestene de tilbyr, slik at de dekker forbrukerens behov. Innsikt i forbrukeratferd gir også bedrifter mulighet til å utvikle mer effektive markedsføringsstrategier.
For mer info om hvordan forbrukeratferden har endret seg, les inbound marketing guiden vår her: