Lead nurturing

Lead nurturing er svaret på hvordan du kan konvertere leads til kunder. Vi forteller deg hvordan det fungerer!

Hva er Lead nurturing?

Lead nurturing er en del av inbound metodikken, og handler direkte oversatt om å pleie leadsene dine til de blir salgskvalifiserte leads. Dette kan gjøres gjennom relasjonsbyggende aktiviteter rettet mot leads som har vist interesse hos bedriften. Her er noen eksempler på aktiviteter:

  • Sende skreddersydde og personlige e-poster
  • Invitere til webinarer og frokostseminarer
  • Lage målrettet innhold som skaper verdi
  • Tilby lojalitetsprogram

Hvorfor er lead nurturing viktig?

Hovedmålet med lead nurturing er å tilpasse salgsbudskapet etter de potensielle kundene, for så å få dem lenger ned i kjøpstrakten. Det å skape verdi og tillitsfulle kunder, resulterer dermed i at bedriften oppnår langvarige relasjoner som sikrer god lønnsomhet. 

Bøttemodellen er et illustrerende bilde på viktigheten av lead nurturing. Som illustrasjonen viser, er det mer kostnadseffektivt å pleie leadsene man har, istedenfor å kontinuerlig fylle bøtta med nye leads.

Enkel guide i Hubspot

Bedrifter kan enkelt benytte Hubspot som verktøy for å effektivt drive lead nurturing. Her en en enkel guide til hvordan gjøre dette:

  1. Samle inn leads i Hubspot
  2. Segmenter dem i Hubspot
  3. Utfør skreddersydde aktiviteter basert på innsikten 
  4. Analyser ytelse for å optimalisere aktivitetene
  5. Fortsett å engasjere

Oppsummering

Kort fortalt handler lead nurturing om å pleie leads gjennom relasjonsbyggende aktiviteter. For bedriften er det mer effektivt å skape verdi overfor leads som allerede har vist interesse, istedenfor å kontinuerlig jakte etter nye leads.

For mer info, les inbound marketing guiden vår her: