Lead scoring
Hvordan vet du hvilke potensielle kunder som er mest lønnsomme å prioritere? Med lead scoring blir dette enklere å kartlegge.
Hva er lead scoring?
Lead scoring er en metode brukt i inbound marketing, der du scorer leadsene dine basert på sannsynlighet for at de konverteres til salg. Dette er en datadreven måte å kartlegge hvilke leads som bedriften burde prioritere.
Metoden er med andre ord nyttig da den systematisk rangerer leads, og på den måten blir det enklere for salgs- og markedsføringsteamet å prioritere hvor ressursene skal legges.
Hvordan scorer man leadsene?
Måten du scorer leads på er ved å sette opp en lead-scoring modell. Denne vil se ulik ut basert på hvilke kriterier som bedriften vektlegger. Noen relevante kriterier er blant annet demografisk posisjon, kjøpsintensjon og atferdsdata. Dette kan analyseres i Hubspot, og ut fra innsikten er det vanlig å score leadsene på en skala fra 0-100.
For mer info, les inbound marketing guiden vår her: