Lojalitetsprogram
Lojalitetsprogram er en strategisk måte å drive relasjonsbygging, øke kundelojaliteten og skape lønnsomhet. Dette skal vi fortelle deg mer om.
Hva er lojalitetsprogram?
Når du får skreddersydde rabatter grunnet et medlemskap du takket ja til, betyr det at du er en del av et lojalitetsprogram. Lojalitetsprogram er et strategisk markedsføringstiltak der bedrifter belønner kunder for deres lojalitet til dem.
Programmet kalles gjerne for kundeklubb, og tilbyr rabatter, bonuspoeng og gratis produkter når kunder melder seg inn. Videre handlinger registreres og slik kan man drive datadrevet markedsføring og tilby skreddersydde tilbud etter kundenes behov.
Hvorfor lojalitetsprogram?
Lojalitetsprogram er en effektiv måte å oppmuntre kundene til å gjenta kjøp, og på den måten holde på kundene dine. Dette blir mulig da lojalitetsprogrammet muliggjør å innhente brukerdata, slik at man kan tilpasse tilbud og kommunikasjon etter kundens ønsker. Når kunder opplever å få belønninger styrkes kundelojaliteten og omdømmet, og dette blir et konkurransefortrinn som bidrar til å øke salget. Lojalitetsprogram er en naturlig del av inbound marketing strategien, og ved å skreddersy tilbud til kunder opplever du en vinn-vinn situasjon for bedriften din og for kunden.
For mer info, les inbound marketing guiden vår her: