Markedsføringsstrategi
En markedsføringsstrategi er en del av bedriftens markedsstrategi, og fokuserer mer spesifikt på markedsføringstiltak og taktikker for å kommunisere ut til markedet.
Hva er en markedsføringsstrategi?
Markedsføringsstrategi kan defineres som planleggingen og implementeringen av tiltak, for at bedriften skal markedsføre produktet eller tjenestene sine på en effektiv måte. Et eksempel på tiltak er å produsere målrettet innhold på sosiale medier, for å øke merkevarekjennskapen og salget.
Hva inneholder en markedsføringsstrategi?
For å nå ut med ønskelig budskap behøver bedriften å gjennomføre en situasjonsanalyse, identifisere målgruppe, sette markedsføringsmål og videre implementere tiltak på markedsføringskanalene som målgruppen er på. Her er noen viktige elementer å tenke over:
- Utarbeid en budskapsstrategi: tenk over budskapet som skal markedsføres, og skap en rød tråd på de ulike kanalene.
- Kartlegg plattformens tone of voice: avklar innholdets språk, stil og tone. Dette skal gjenspeile merkevareidentiteten.
- Opprett en budsjettplan: planlegg hvor mye som skal investeres og hvordan midlene skal fordeles på ulike plattformer og aktiviteter.
- Lage en publiseringsplan: planlegg aktivitetene systematisk og sett en tid for når aktivitetene skal gjennomføres.
For mer info om en type markedsføringsstrategi, les inbound marketing guiden vår her: