Organisk søk

Den mest brukte søkemotoren er Google, og for at en nettside skal rangere høyt i det organiske søkeresultatet må vi tilpasse nettsiden etter Googles premisser. Alle nettsider ønsker å ligge øverst i søkeresultatet for å bli valgt som det beste alternativet. Men hvordan kommer man seg til toppen?

Hva er organisk søk?

Et organisk søk er et søk som gjøres i søkemotoren til Google. Trafikk fra organisk søk har stor verdi fordi det er en gratis kilde til besøk på nettsiden din. Når noen gjør et organisk søk vil den organiske synligheten til nettsiden din ha mye å si. Organisk synlighet er synligheten nettsiden har i søkemotoren til Google som ikke er betalt for. Den organiske synligheten baseres på nettsidens relevans og samsvar med intensjonene til den som søker.

Hvordan rangerer Google nettsider?

Google sin funksjon er å gi deg svaret på det du måtte lurer på. For at en nettside skal rangere høyt blant de organiske søkeresultatene til Google må vi overbevise søkemotoren om at innholdet på nettsiden er troverdig og relevant i sammenheng med søket.
I tillegg hjelper det å ha en side med høy autoritet og godt teknisk oppsett. Gjøres dette riktig vil Google rangere nettsiden høyt i det organiske søket.
For at nettsiden i det hele tatt skal være synlig i søkeresultatet på Google må den være indeksert.

Hva er forskjellen på organisk og betalt søk?

For at nettsiden din skal rangere høyt i Google må du enten jobbe strategisk med SEO (søkemotoroptimalisering) eller betale for plassen. Enkelt forklart er forskjellen; at organisk søk er gratis, og betalt søk er betalt for. Betalte søk ligger øverst i søkeresultatene og er merket med “Ad”, mens organisk søk som vi kan påvirke ligger under.

Våre erfaringer på hva som fungerer innen organisk markedsføring

Når vi jobber med å optimalisere en nettside i det organiske søkefeltet er det viktig å legge vekt på riktig bruk av nøkkelord, overskrifter og at innholdet på siden er relevant for søkene nettsiden ønsker å rangere høyt på.

Fem faktorer som er viktige for organisk markedsføring:

  • Unikt innhold og ryddig struktur
  • Internlenker for å få sidene indeksert
  • Spisset innhold på de ulike landingssidene med tydelig budskap
  • Gode overskrifter (sånn at Google kan bruke de istedenfor å lage sine egne)
  • Bruk av strukturert data

Oppsummering

For å kunne rangere høyt i det organiske søket må vi jobbe etter Googles premisser. Å rangere høyt i det organiske søket er gratis i motsetning til betalt søk, men krever derfor at nettsiden er søkemotoroptimalisert for å fortjene plassen på Google. Da er det viktig å blant annet legge vekt på innholdet og strukturen på siden. Vi holder oss hele tiden oppdatert på feltet, og deler våre erfaringer på hva som fungerer.