ROI: Return of investment
ROI står for Return on Investment og det er kalkuleringen av hvor mye penger man får igjen for investeringen sin.
Hva er return on investment (ROI)?
ROI står for Return on Investment og det er kalkuleringen av hvor mye penger man får igjen for investeringen sin. Det kan for eksempel være utregningen av hvor mye en bedrift tjener på å ha digitale annonser. Da ser man på hvor mye man har brukt på annonseringen og hvor mye man har tjent på grunn av annonsene.
Hva er formelen for å ROI?
Formelen for å regne ut ROI er denne:
ROI = (Fortjeneste av investeringen – Kostnad av investeringen) / kostnad av investeringen
Hvorfor er ROI beregning viktig når det kommer til markedsføring?
ROI-beregningen gir deg verdifull innsikt i hvor bra markedsføringsaktivitetene dine presterer opp mot hverandre. Dette er spesielt nyttig når du kjører annonsering i forskjellige kanaler, da det gir deg innsikt i hvor mye penger du bør bruke på hver kanal for å oppnå maksimal avkastning. ROI-utregningen er også et verktøy som gjør det enkelt å gi kunder innsikt hvis det er et stort antall kampanjer som kjøres samtidig.