SERP
Begrepet SERP brukes for å beskrive de flere tusen resultatene du får opp i søkemotoren, etter å ha gjennomført et søk. Men hva er det egentlig og hvorfor er SERP-en viktig?
Hva er SERP?
Ordet SERP er en forkortelse for det engelske ordet “search engine result page”. På norsk kaller vi det gjerne søkeresultat, men innenfor feltene søkeoptimalisering (SEO) og annonsering (Ads) er ordet SERP flittig brukt.
SERP er den listen med søkeresultater som vises i søkemotoren når en person gjennomfører et søk. For eksempel, hvis du søker etter “digitalt markedsføringsbyrå” på Google, vil du få en liste med nettsider som refererer til søkefrasen du brukte, dette er altså SERP-en.
Hvorfor er SERP viktig?
Søkeresultatsidene til en søkemotor som Google, består av ulike elementer som organiske søkeresultater, betalte annonser, videoreferanser og utdrag fra enkelt nettsider. Det er algoritmene til søkemotorene som har en avgjørende rolle i å plukke ut resultatene som vises i SERP-en, basert på brukerens søkeintensjon.
Hvis du har en nettside eller jobber med det, bør søkeresultatet være av stor betydning for deg. Det er her brukere utfører informasjonssøk når de er på jakt etter noe eller har et spesifikt behov. Målet er ikke bare å sikre at nettsiden din skal finnes et sted i søkeresultatet, men også være synlig når brukere søker etter det du tilbyr.
Hvordan bli synlig i søkeresultatet (SERP-en)?
Nettsidens plassering i søkeresultatet henger ofte sammen med den jobben markedsførere utfører. Selv om alle sider som er indeksert vil finnes i søkeresultatet, havner de oftest langt nede i søkeresultatet. For at nettsiden din skal bli synlig og rangere høyt på førstesiden til søkemotoren, det vil si blant de ti øverste resultatene, er det lurt å jobbe med søkeoptimalisering og innhold til nettsiden. Dette bidrar til at søkemotoren ser verdien og relevansen av det du tilbyr.
For å oppnå en høy rangering i SERP-en er det et par faktorer som algoritmen til søkemotorene verdsetter. De prioriterer innhold fra nettsider som legger vekt på god brukeropplevelse, relevant innhold, originalitet og troverdighet. Hvis du ønsker å lese mer om dette, kan du sjekke ut fagbegrepet: “E-A-T innhold”.
Oppsummering
SERP er altså søkeresultatet til en søkemotor, hvor brukeren får presentert ulike forslag basert på søket sitt. Hvis du eier en nettside, er det avgjørende å være synlig i SERP-en. Dette for å opprettholde tilstedeværelsen når målgruppen søker etter det du kan tilby. Det finnes flere grep for å oppnå synlighet i SERP-en, men til syvende og sist er det algoritmen som avgjør hvilke nettsider som skal vises.