Short tail søkeord

Når du gjør et søk i Google som består av et eller to enkeltstående ord, kalles det for et short tail søkeord.

Hva er et short tail søkeord?

Måten vi søker etter varer, tjenester og informasjon på Google endrer seg med tiden, og søkealgoritmen blir bedre på å forstå hva vi faktisk søker etter. For eksempel, hvis du søker etter joggesko, vil du enkelt og greit skrive inn «joggesko» i søkefeltet. Dette er da et søk som gjerne har et høyt søkevolum, og som gir et bredt svar av resultater.

Om du hadde gjort et mer spesifikt søk og skrevet “Sorte joggesko plattfot asfalt herre” hadde dette vært et long tail søkeord. Dette er da det motsatte av et short tail søkeord.

 

Flere eksempler på short tail søkeord:

  • Bil
  • Reise Europa
  • Vaskefirma
  • Stol
  • Barnevogn

 

Short tail søkeord innenfor SEO:

Konkurransen om short tail søkeord er ofte større enn for long tail søkeord, siden de er mer generelle og dermed har større søkevolum. Det betyr at flere mennesker søker etter disse ordene, og derfor kan det være utfordrende å rangere høyt for short tail søkeord. 

Ved å optimalisere nettsiden for både short tail og long tail søkeord, kan du maksimere din synlighet på nett, og tiltrekke et bredere spekter av besøkende.