SWOT-analyse
En SWOT-analyse er som å se på bedriften din gjennom et forstørrelsesglass. Den hjelper deg med å få et klart bilde av bedriftens nåværende og fremtidige situasjon.
Hva er en SWOT-analyse?
SWOT er en engelsk forkortelse for styrker, svakheter, muligheter og trusler. Det er en analysemetode for å identifisere og oppnå innsikt i interne faktorer innad i bedrift. Analysen er også et hjelpemiddel for å kartlegge og analysere eksterne faktorer rundt bedriften, som for eksempel konkurransesituasjonen i markedet. SWOT-analysen er et effektivt verktøy som skaper en helhetlig oversikt over faktorer som kan påvirke bedriften sin nåværende og fremtidige ytelse.
Hvorfor er en SWOT-analyse viktig?
En SWOT-analyse gir innsikt i bedriftens styrker og svakheter som videre gir en klar forståelse av bedriftens situasjon og forbedringspotensial på mikronivå. Analysen er med på å kartlegge potensielle markedsmessige muligheter og trusler på makronivå, som bedriften har og kan forberede seg på i fremtiden. SWOT-analysen vil rett og slett skape et solid grunnlag for en fremtidig strategiplan. På denne måten kan bedriften ta gode beslutninger, planlegge fremtidige handlinger og utnytte styrker og muligheter ved å gjennomføre tiltak for å takle potensielle trusler.
Hvordan gjøre en SWOT-analyse ?
I en SWOT-analyse er det fire hovedområder som evalueres :
- Styrker: Første steg er å se på interne positive sider ved bedriften som gir bedriften et konkurransefortrinn og forbedrer posisjonen i markedet. Det kan for eksempel være effektive interne prosesser.
- Svakheter: Videre identifiseres de interne utfordringene som kan ha en negativ innvirkning på bedriftens prestasjoner, for eksempel dårlig intern kommunikasjon.
- Muligheter: Neste steg er å avdekke hvilke eksterne muligheter bedriften kan utnytte, som teknologiske framskritt.
- Trusler: Siste steg er å identifisere eksterne faktorer som kan være en trussel for bedriftens videre vekst, for eksempel nye konkurrenter på markedet.
Et praktisk eksempel på en SWOT-analyse
Oppsummering
SWOT analysen er et praktisk verktøy som guider deg mot bedre beslutninger og strategier, slik at bedriften din kan styrkes, vokse og navigeres gjennom dagens utviklende marked.