Hva er en “anchor text”?
En “anchor text” er det vi på norsk kaller lenketekst. Det er altså den synlige teksten på en klikkbar lenke. Hvis man velger å ikke skrive en egen lenketekst får man det som kalles en “naked link”.
Her er et eksempel på “naked link”: https://solidmedia.no/seo/on-page-seo/
og her er samme lenke med en lenketekst: Les mer om on-page SEO her
Hvordan skrive en god lenketekst?
SEO-eksperter bruker en rekke navn og uttrykk på forskjellige typer lenketekst. Det viktigste er å vite hvordan man bør og ikke bør skrive lenketeksten.
Hele poenget med lenketeksten er å gi leseren et godt inntrykk av hva som finnes på siden du lenker til:
- Kort forklart bør lenketeksten skrives med et naturlig språk uten altfor mange nøkkelord.
- Hold det enkelt og informativt, men forsøk samtidig å friste leseren til å klikke.
- Prøv å bruke mellom 4 og 7 ord.
- Unngå korte, generiske lenketekster som “Klikk her.”
- Tenk at lenker og lenketekster skal øke brukervennligheten på nettstedet ditt.
Hvilken av disse lenkene ville du klikket på?
Klikk her! SEO 2022 eller Hvorfor skal din bedrift investere i SEO?
De to lenkene over går til det samme blogginnlegget, men har to helt forskjellige lenketekster. Vi er ganske sikre på at lenke nummer to ville fått flest klikk.
Hvor viktig er det å jobbe med lenketekstene?
Internlenker, altså lenker som går til andre nettsider på nettstedet ditt, er viktig for både brukervennlighet og SEO-resultater.
Lenkene i seg selv gir Google inntrykk av at nettstedet er brukervennlig og enkelt å navigere i.
Hvis du klarer å lokke den besøkende til å fortsette lesingen på resten av nettstedet ditt teller det positivt for statistikken Google bruker til å rangere nettstedene i søkeresultatet.
Unngå Googles spamfilter
Når du skriver lenketekstene kan du gjerne bruke utvalgte nøkkelord som du tror målgruppen legger merke til og vil klikke på. Men husk at disse MÅ være relevante for innholdet på siden det lenkes til.
Google slår hardt ned på lenkespam og overdrevent bruk av nøkkelord i lenketekster. Har du for eksempel mange lenker med lik lenketekst, men som går til ulike URL’er, kan du bli straffet for det. Varier hvilke og hvor mange nøkkelord du bruker, så unngår du å bli uvenn med Google.