I våre tester fredag 10. oktober ser vi at AI Mode sporadisk er tilgjengelig for enkelte brukere. Det er typisk at Google slår av og på funksjoner som testes for nye land, så vi må regne med at AI Mode er på plass for alle i Norge innen kort tid.
Hvorfor er Google AI Mode en viktigere nyhet for ditt nettsted enn ChatGPT?
AI Mode kan ha en større innvirkning på dine trafikk- og konverteringstall enn innføringen av ChatGPT.
Det finnes mange ulike målinger og tall på Googles og ChatGPTs markedsandeler, men de fleste er enige om at 80-90% av alle søk fortsatt gjøres på Google – på verdensbasis. Nummer to på listen er ChatGPT. Ser vi på de ulike AI-verktøyene isolert, har ChatGPT en markedsandel på rett under 80%.
Denne fordelingen gjør lanseringen av AI Mode ekstra viktig og interessant for deg som er avhengig av organisk trafikk til nettsiden. I tillegg viser en studie fra Semrush viser at AI Mode viser flere referanser (lenker) til andre nettsteder i svarene enn AI Overview og ChatGPT.
Våre førsteinntrykk av Google AI Mode i Norge
Vi i Solid Media følger utviklingen i søkeplattformer og søkeatferd nøye.
I våre tidlige tester ser vi at AI Mode ofte siterer og referer til andre nettsider enn de som typisk dukker opp i AI Overviews. Dette bekreftes av Semrush-studien, som sier at kun 35% av de URL-ene som vises i AI Mode også ble vist på den tradisjonelle førstesiden på Google.
Samtidig viste hele 92% av søkene i studien lenker i en sidekolonne, noe som betyr at AI Mode vil bli en viktig trafikkilde også videre. I våre tester ser vi at AI Mode ofte lenker videre til egne Google-sider som henter informasjon fra Google My Business. Dette er et eksempel på hvorfor det blir viktig å undersøke hva slags type søkefraser som gir lenker til ulike sidetyper videre.