Hva er search generative experience (SGE)?
Du har kanskje hørt om ChatGPT, en AI-basert chat som kan svare på en rekke spørsmål og samtaleemner? SGE er søkemotorens svar på ChatGPT, og er Googles nyeste idé innen AI. Det handler om å gi informative og engasjerende søkeresultater ved hjelp av kunstig intelligens. Med SGE kan søkeren få enda mer relevante svar på sitt søk, uten å måtte klikke seg inn på nettsider.
I motsetning til søkeresultatene vi får opp i dag, som viser treff basert på søkeord, har SGE en større forståelse av konteksten du er ute etter. AI-funksjonen er designet for å forstå sammensatte problemstillinger og søkeintensjon i en mye større grad, der den åpner opp for et diskusjonsforum for å gi brukeren en mer interaktiv opplevelse.
Kilde: searchengineland.com
Hvorfor implementerer Google SGE i søkeresultatene?
Google har i 25 år stått fremst i rekken når det gjelder utvikling og innovasjon av søkemotorer. Som verdens ledende søkemotor jobber Google kontinuerlig med å utvikle hjelpende funksjoner som kan gi oss så nøyaktige søkeresultater som mulig – der den beste brukeropplevelsen står i fokus. Google ønsker å forstå helt konkret hva du er ute etter.
La oss si at du søker på: Hva er best for en familie med barn under 5 år og en katt, en ragdoll eller en britisk korthår?
Normalt sett ville du kanskje ha måttet lete på flere nettsider for å få svar på et så omfattende spørsmål. Med SGE vil Google gi deg et utfyllende og relevante svar helt på toppen av søkeresultatene.
Hvordan vi tror at SGE vil påvirke SEO
Ut ifra det vi vet er prosjektet SGE fremdeles i en tidlig fase, og det er en god stund til SGE blir lansert i Norge. Mye kan skje i prosessen fra Google sine labs til funksjonen er implementert på våre laptoper. Det er fortsatt usikkerhet om hvordan SGE-visningen vil bli, når den skal lanseres og hvordan den vil håndtere kilder. Men når den dagen kommer; Hvilken effekt vil det ha for SEO?
I arbeidet med SEO jobber vi for å nå førsteplass, og aller helst 0 plass i søkeresultatet (en 0 plass er en uthevet seksjon over førsteplassen i søkeresultatet). En funksjon som SGE – som vil erstatte dagens visning av rank 0 – kan derfor virke avskrekkende for bedrifter som har jobbet hardt for å gjøre seg fortjent til en høy rangering av Google.
Vi tenker på nåværende tidspunkt at SGE ikke er en trussel for SEO, men at det heller kommer til å gi muligheter for å øke konkurransefortrinnet. Følger du Googles retningslinjer som E-E-A-T, (erfaring, ekspertise, autoritativitet og pålitelighet), helpful content og YMYL vil SGE verdsette dette og dermed sørge for at du blir med på veksten.
3 ting du kan gjøre for å forberede deg for SGE
Dersom du er redd for at SGE kommer til å kapre din plass i søkeresultatene, handler det egentlig om å dykke enda mer ned i SEO og gjøre det du kan for å engasjere målgruppen din. Her er tre konkrete tips til hvordan du kan forberede deg på SGE:
Følg med på egne rangeringer og optimalisere eksisterende innhold
Spør deg selv: Har vi full dekning på vårt søkeord? Er det noe vi kan gjøre i vårt SEO-arbeid for å tilfredsstille søkemotoren ytterligere?
Jobb etter Googles retningslinjer og skap innhold som mennesker har bruk for
Vi hjelper deg gjerne med SEO
Totalt sett vil SGE forbedre 0 plass, der hensikten er å oppfordre folk til å søke mer på long-tail søkeord (slik som eksemplet lengre opp), og gå mer bort fra korte søkeord nettopp for å forbedre brukeropplevelsen. Så lenge man benytter seg av god SEO-kompetanse og følger Googles klare retningslinjer, anser vi SGE som en mulighet, og ikke en trussel. Trenger du hjelp med SEO? Ta en titt på våre SEO-tjenester og kontakt oss for en prat, da vel!