Hva er en kategoritekst?
En kategoritekst er en beskrivende tekst om en spesifikk kategori på nettbutikker. Du finner dem vanligvis øverst eller helt nederst på den aktuelle siden, og de kan ha en lengde på alt fra et par setninger til flere avsnitt.
La oss si at du selger klær, der kjoler er en av kategoriene i sortimentet. På hovedsiden til kjoler bør det være en tekst om kategorien “kjoler”. Kategoriteksten skal inneholde ett eller flere avsnitt – gjerne med underoverskrifter – som forklarer hva slags utvalg du har av kjoler.
I tillegg til en kategoritekst for hovedkategorien “kjoler”, er det også viktig å utarbeide kategoritekster til underkategoriene, som festkjoler, hverdagskjoler osv. Så hvis du selger kjøkkenutstyr, har du kanskje kjeler, servise og kjøkkenmaskiner i dropdown-menyen under kjøkkenutstyr. Alle disse underkategorisidene bør også ha en kategoritekst, der du beskriver hver og en underkategori. Kategoritekstene for underkategoriene er vanligvis, og naturlig nok, litt kortere enn tekstene til hovedkategoriene.
Hva er formålet med en kategoritekst?
Du lurer kanskje på hvorfor du trenger å utbrodere om kjeler, dressbukser eller hva enn det måtte være, når de aller fleste vet hva det går i? Vel, det viser seg at kategoritekster har en lang liste med fordeler!
I motsetning til en fysisk butikk, har du ikke anledning til å veilede kunden i nettbutikken din. Uten kategoritekster og gode produktbeskrivelser, overlater du mye til tilfeldighetene om kundene kjøper varene hos deg, eller hos konkurrentene. Ved å skrive en god og utfyllende kategoritekst, introduserer du produktene på en ryddig måte. Akkurat som når du prater med kunder om en produktserie i den fysiske butikken – ramser du gjerne opp fordeler om et spesifikt merke og hjelper besøkende i kjøpsprosessen – med en kategoritekst.
Tips til hvordan skrive gode kategoritekster
En god kategoritekst er både informativ og inspirerende. Det er her du selger inn produktkategorien din ved å engasjere publikum. Her er noen tips til hvordan du går frem når du skal skrive en skikkelig bra kategoritekst:
1. Finn ut hva folk søker etter: Hvor mange søk i måneden er det på de forskjellige begrepene tilknyttet kategorien? Sørg for å få med alle de riktige og relevante søkeordene med en søkeordsanalyse – slik vil du konvertere mer trafikk til nettsiden din.
2. Lag beskrivende overskrifter: Dersom det er behov for å skrive en lengre kategoritekst, er det alfa omega med underoverskrifter for å gjøre det hele lettleselig og oversiktlig.
3. Sørg for interessant og aktuelt innhold: Trekk gjerne inn anledninger der produktene kan brukes, og kom med eksempler på produkter fra andre kategorier som kan kombineres, for mersalg og tips;). Og hvis relevant; del inn avsnittene basert på de ulike typene av den spesifikke kategorien.
Hvorfor er kategoritekster en viktig del av SEO for nettbutikker?
For å få mest mulig synlighet og konverteringer i søkemotorene, er en søkeordsbasert kategoritekst en stor del av SEO for nettbutikker. Det er ikke slik at det i og for seg holder å skrive en kategoritekst uten at den er optimert etter søkeord. Kategoriteksten skal ikke bare fungere som en veiledning for kundene, men den skal også bidra til et større konkurransefortrinn i søkeresultatene.
La oss si at du selger ullgensere, og blant alle ullgenserne har du også half zip ullgensere. Det kan være mange som søker så spesifikt som “half zip ullgenser”, og da hadde ikke du kommet på toppen av søkeresultatene, med mindre du faktisk har inkludert ordet “half zip ullgenser” i din ullgenser-kategori.
Man kan jo alltids håpe på at konkurrentene har glemt å inkludere søkeordet, og at du kommer ganske høyt oppe likevel, men det er et risikabelt spill. I vår teknologiske verden der konkurransen om kundene er høyere enn noen gang, har ingen råd til å risikere å miste en eneste kunde. Og det er nettopp her SEO kommer inn!
Veien videre
I Solid Media har vi både SEO-eksperter og tekstforfattere med bred erfaring, som hjelper deg gjerne å kartlegge en søkeordsanalyse samt skrive gode SEO-tekster.