SEO for nettbutikk
Vi hjelper nettbutikker å øke relevansen mellom hva søkeren søker på, og produktenesom nettbutikken tilbyr. Samtidig som vi jobber målrettet for å forbedre brukervennligheten på hele nettsiden.
Hvorfor burde nettbutikker investere i SEO?
- For å ivareta og utvikle den organiske synligheten over tid
- For å få rangeringer som genererer relevante klikk og konverteringer
- For at Google skal forstå hvilke produkter du har på nettsiden
- For å øke relevansen mellom hva potensielle kunder søker på og produktene du selger
- Forbedre brukervennligheten på hele nettsiden for optimal kundeopplevelse
- Skape brukersentrert innhold som treffer målgruppen gjennom hele kundereisen, fra utforskende fase til å gjennomføre et kjøp
- Sikrer god tekniske oppbygning av hele nettsiden
Er din nettbutikk SEO-vennlig?
Vi lager gjerne en SEO-analyse av nettbutikken din, for å vise deg hvilket potensial du har!
Prinsensgate 22, 0157 Oslo
De 4 vanligste SEO-feilene nettbutikker gjør:
I løpet av de siste årene har vi hjulpet mange nettbutikker med å lykkes med SEO. Ofte hører vi at nettbutikker sier de har en SEO-optimalisert nettside, og at de av den grunn ikke trenger å jobbe med SEO.
Men sannheten er at disse nettbutikkene ikke er optimalisert etter det målgruppen faktisk søker etter. Og når det er tilfellet, oppfatter Google at nettsiden ikke er relevant.
Men sannheten er at disse nettbutikkene ikke er optimalisert etter det målgruppen faktisk søker etter. Og når det er tilfellet, oppfatter Google at nettsiden ikke er relevant.
- Sider er ikke optimert etter søkeinteresse
- Internkonkurrerende sider
- Få eller ingen underkategorier
- For lite innhold
Hva er unikt med SEO for nettbutikker?
Tekniske parameterne
I og med at en nettbutikk er mye større enn en vanlig nettside, stilles det strengere krav fra søkemotoren til de tekniske parameterne. Det er derfor viktig å eliminere bort alle tekniske feil, og jobbe etter søkemotorens kriterier.
Større konkurranse
Konkurransen mellom nettbutikker i samme bransje, gjør at det er vanskeligere å rangere på konverterende søkeord. En skreddersydd og spisset SEO-strategi er derfor helt nødvendig for å klare å rangere på søkeord som genererer klikk.
Balansert innhold
For nettbutikker er det viktig å finne den gode balansen av både informasjon-relatert innhold og produkt-relatert innhold. Dette vil gjøre at nettbutikken tiltrekker seg kunder som er i flere stadier av kundereisen. Og det er nødvendig for å lykkes med SEO-satsingen for nettbutikker.
I og med at en nettbutikk er mye større enn en vanlig nettside, stilles det strengere krav fra søkemotoren til de tekniske parameterne. Det er derfor viktig å eliminere bort alle tekniske feil, og jobbe etter søkemotorens kriterier.
Større konkurranse
Konkurransen mellom nettbutikker i samme bransje, gjør at det er vanskeligere å rangere på konverterende søkeord. En skreddersydd og spisset SEO-strategi er derfor helt nødvendig for å klare å rangere på søkeord som genererer klikk.
Balansert innhold
For nettbutikker er det viktig å finne den gode balansen av både informasjon-relatert innhold og produkt-relatert innhold. Dette vil gjøre at nettbutikken tiltrekker seg kunder som er i flere stadier av kundereisen. Og det er nødvendig for å lykkes med SEO-satsingen for nettbutikker.