Long tail søkeord
Vi bruker stadig flere ord når vi søker etter noe på Google for å få et mer spesifikt svar. Denne kombinasjonen av flere ord kalles for logn tail søkeord.
Hva er et long tail søkeord?
For noen år siden gikk vi til Google hovedsakelig med enstavelsesord for å starte et søk etter det vi var på utkikk etter. Som for eksempel “joggesko”. Dette kalles for et short tail søkeord, som er det motsatte av et long tail søkeord.
Vanene våre og teknologien har forandret seg, og av den grunn bruker vi nå flere ord i et søk for å få et mer spesifikt svar. Og det er denne samlingen av søkeord vi kaller for long tail søkeord.
Eksempler på long tail søkeord :
- Hvite joggesko dame plattfot
- Hvordan få forbrukslån på dagen?
- HR-system for mellomstor bedrift
- Ukemeny for familie på 5 vegetar
Long tail prinsippet innen SEO:
Den organiske konkurransen for long tail søkeord er ofte lavere enn short tail, fordi det er et mer spesifikt søk. Jo mer spesifikt et søk er, jo færre er det som søker etter det. Men den som søker er gjerne nærmere et kjøp når den bruker mer spesifikke søkeord. Derfor kan det være svært aktuelt å rette seg spesifikt mot long tail søk i sin bransje på nett.