Søkeordkannibalisering
Keyword cannibalization, eller søkeordkannibalisering på norsk, er internkonkurrerende søkeord som ødelegger for den organiske synligheten til en nettside. Når et søkeord er brukt på flere sider av en nettside vil Google blir forvirret om hvilken side som skal vises på søkeordet.
Hvordan funker søkeordkannibalisering?
Den interne søkeordskonkurransen som søkeordkannibalisering gir påvirker SEO arbeidet negativt når sidene på en nettside konkurrerer om samme eller lignende søkeord. Når flere av sidene på et nettsted bruker de samme søkeordene, resulterer det i en unødvendig konkurranse mellom sidene. Dette gjør at søkemotoren må velge hvilken av sidene som fortjener organisk synlighet og ikke.
Oppsummering
I SEO arbeidet er det viktig å kartlegge søkeord og fordele søkeordene på de ulike sidene på nettstedet for å unngå søkeordkannibalisering. Når vi jobber med SEO må vi derfor passe på at søkeordene er fordelt, og at innholdet på sidene ikke snakker om samme tema. Slik at vi unngår at sidene konkurrerer mot hverandre om den organiske synligheten.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan unngå kannibalisering av søkeord?
For å unngå kannibalisering av søkeord er det viktig å ha kontroll på alt innholdet på nettstedet og sørge for at sidene ikke konkurrerer om de samme søkeordene.
Hvordan identifisere søkeordkannibalisering?
For å ikke bli et offer for søkeordkannibalisering kan du sjekke om nettstedet ditt har sider som rangerer på samme søkeord. Dette kan du enkelt gjøre ved å utføre et “site søk” i Google. Et site søk utføres ved at du skriver inn site:navnet på nettstedet og søkeordet du vil sjekke for søkeord kannibalisme i Google søkefeltet. Om det vises flere sider i resultatet er nettstedet et offer for søkeord kannibalisme.