1. Vær tilstede når kunder gjør research
Internett har blitt nordmenns foretrukne verktøy enten vi trenger tips til hva vi skal ha på oss på en fest, hva vi skal kjøpe i julegave til mor, hvordan det nye kjøkkenet bør se ut eller hvilken bil vi skal kjøpe. Vi har aldri gjort så mye research før et kjøp som vi gjør nå, men forskjellen er at mesteparten av researchen foregår online. Det å google har til og med blitt et eget verb!
I gjennomsnitt bruker vi nordmenn kortere tid i fysiske butikker enn vi gjorde tidligere, men vi putter mer i handlekurven! Grunnen til dette er at vi nå mye mer enn tidligere vet hva vi skal kjøpe allerede før vi oppsøker butikken, nettopp fordi vi har googlet på forhånd. For eksempel besøkte nordmenn i gjennomsnitt fem ulike bilforretninger før de kjøpte en bil for ti år siden, mens i dag besøker man i gjennomsnitt to bilforretninger! Og vi gjør faktisk mer research før vi kjøper bil enn tidligere, men researchen gjøres online.
Grunnet denne stadige resarchen har en av de enkleste veier til økt salg derfor blitt å være synlig i søkemotorer som Google og Bing. Husk at når 81% av alle kjøpsbeslutninger er drevet av online research er det svært viktig at nettopp din bedrift er blant de første som dukker opp i søkeresultatet når dine kunder og potensielle kunder gjør research, slik at de oppsøker deg og ikke konkurrenten bare fordi sistnevnte dukker høyere opp i søkeresultatet!
2. Treff kundene der de befinner seg!
Visste du at vi nordmenn sjekker mobilen vår i gjennomsnitt hvert 6. minutt? Eller at vi sjekker nyhetsfeeden på Facebook 14 ganger i løpet av en dag?
Gjennom digital markedsføring har man en unik mulighet til å være synlig der dine kunder og potensielle kunder ferdes til enhver tid. Mobilen er ofte det første vi sjekker når vi står opp, og det siste vi sjekker før vi legger oss. For å bruke litt tabloide uttrykk; her har du som annonsør muligheten til å gå til sengs med, og våkne opp med dine nåværende og potensielle kunder hver eneste dag!
Dette er ikke mulig med noen annen form for markedsføring. Og det beste med det hele er at digital markedsføring ofte er billigere enn annen form for markedsføring! Du kan altså nå flere personer til en lavere kostnad. Dette er noe av det som gjør at norske bedrifter flytter mer og mer av sine markedsbudsjetter fra tradisjonell til digital markedsføring.
3. Nå din potensielle kunde med rett budskap
Gjennom digital markedsføring har man en unik mulighet til å kunne skreddersy og segmentere annonser til forskjellige målgrupper. Som privatperson legger man igjen en rekke spor på internett, disse sporene kan brukes av annonsører til å danne seg et bilde av og kategorisere folk i ulike grupper. Videre kan man derfor vise ulike annonser til ulike segmenter, noe som gjør annonseringen både mer kostnadseffektiv og gir bedre resultater!
I stedet for å kjøpe så mange visninger som mulig (for eksempel gjennom en annonse i en papiravis) kan man heller fokusere på å nå de personene man vet det er størst sannsynlighet for at vil kjøpe! Hvis du for eksempel vet at 95% av dine kunder er kvinner i alderen 40-60 som er bosatt utenfor bykjernen og har en interesse for strikking, så kan du spesifikt målrette annonser mot denne gruppen!
For mens tradisjonell massekommunikasjon ofte kan oppfattes som irriterende og uinteressant støy, så kan man med digital markedsføring spisse annonsebudskapet og målgruppen så spesifikt at en annonsen oppleves som relevant og interessant! Og det sier seg selv at jo mer relevant og interessant annonsen oppfattes, desto høyere sannsynlighet er det for at personene som eksponeres for annonsene foretar den handlingen du ønsker.