FAGBLOGG

5 tips til hvordan øke organisk synlighet på nettsiden

Å ha en synlig nettside er avgjørende for bedrifter som ønsker å trekke til seg nye kunder. Et  lurt sted å starte for å bli mer synlig, er å jobbe med den organiske synligheten. Men hva er organisk synlighet, og hvordan kan du forbedre den? 

Estimert lesetid: 4 minutter

Hva er organisk synlighet?

Organisk synlighet refererer til hvor høyt nettsiden din rangerer i søkeresultatet til en søkemotor, slik som Google. Det handler rett og slett om hvor synlig og tilgjengelig nettsiden din er i resultatet (SERP), når noen søker etter noe relevant for din bransje. Organisk synlighet kan oppnås på flere måter, men det viktigste er at innholdet på nettsiden din tilfredsstiller brukerens søkeintensjon.

Om du ønsker å tiltrekke deg nye besøkende til nettsiden, er det avgjørende å fokusere på å forbedre den organiske synligheten. Dette sikrer at du blir funnet når potensielle kunder utfører et søk. Trafikken som kommer fra slike organiske søk er ekstremt verdifull (og gratis). Hvis du ønsker å lese mer om dette, kan du utforske fagbegrepet:»Organisk søk”. 

Nedenfor deler vi 5 praktiske tips som kan hjelpe deg å styrke bedriftens organiske synlighet og skape bedre resultater:

 

1- Skap unikt innhold og ha en ryddig struktur 

Dette er to viktige punkter som ikke bare besøkende vil verdsette, men også søkemotoren. Unikt innhold handler ikke nødvendigvis om å finne på noe helt nytt, men heller om å finne nye vinklinger på teksten som besvarer søkeintensjonen til målgruppen. På denne måten kan du gi mer verdi til leseren og bygge autoritet innenfor feltet! 

Prøv også å skille deg ut ved å bruke en egen “tone of voice” eller skrive innhold som er mer oppdatert enn det du finner hos konkurrentene. Når det kommer til det å ha en ryddig struktur, er det lurt for at siden skal oppleves mer brukervennlig, slik at kunder enkelt kan finne frem til det de ser etter. I tillegg er det en bonus for søkemotoren, ettersom det blir tydeligere hva teksten faktisk handler om. 

 

2- Benytt deg av internlenker

Internlenker vil gjøre nettsiden din mer brukervennlig og intuitiv for nye besøkende – det gjør at de enkelt kan finne frem til relevant innhold. For søkemotoren blir det enklere å oppdage innholdet ditt raskere og finne frem til alle undersider. Ikke nok med det, men internlenker hjelper også søkemotoren med å forstå sammenhengen mellom de ulike sidene på nettstedet. Ved å bruke internlenking syr du på en måte nettsiden sammen, slik at alle forstår hva innholdet og nettsiden handler om. 

 

3- Lag spisset innhold med tydelig budskap

Noe av det mest verdifulle du kan gjøre er å skape innhold som målgruppen faktisk søker etter. Det hjelper ikke å pushe ut masse innhold som ingen søker etter eller syns er relevant. Ved å spisse innholdet ditt med et tydelig budskap, vil både besøkende og søkemotoren forstå hva det handler om ved første øyekast. Dessuten vil det gi bedre organisk synlighet, siden du har utført en god jobb med å svare på det som søkes etter. Sist men ikke minst, er det viktig å skape leservennlig innhold av god kvalitet. Dette er en bra måte å vise at du er ekspert på det du skriver om! 

 

4- Bruk gode overskrifter (H1, H2)

Overskrifter har som  hensikt å fange oppmerksomheten og vekke nysgjerrigheten hos leseren. Ved å lage gode overskrifter, og underoverskrifter, som inkluderer viktige søkeord gjør du det enkelt for leseren å se hva teksten handler om. På samme måte hjelper du søkemotoren å forstå hva du ønsker synlighet på. Det gjør også innholdet mer forståelig for leseren og søkemotoren.  

 

5- Kontinuerlig innsats

Ikke stopp så fort innholdet er skrevet ferdig. Søkemotorene verdsetter unikt og oppdatert innhold. Organisk synlighet er ikke noe du oppnår over natten, det er et langsiktig arbeid. Derfor er det viktig å kontinuerlig jobbe med å vedlikeholde og optimalisere innholdet på nettsiden. For å oppnå organisk synlighet krever det at du legger ned tid og innsats, og i gjengjeld får du et konkurransefortrinn. Dette er en av de vanligste grunnene til at bedrifter vil ha SEO hjelp – noe du kan lese om i denne artikkelen: “Når trenger du SEO hjelp”.

Oppsummering

I dagens konkurransedrevne marked kan arbeidet med organisk synlighet være med på å løfte nettsiden din. Ved å implementere disse tipsene, kan det gjøre at innholdet ditt går fra en 77. plass til å rangere høyere på søkemotoren. Organisk synlighet styrker altså nettsiden din, som gjør det mulig å treffe flere potensielle kunder gjennom organisk søk! 

Trenger du hjelp med å komme i gang med det organiske arbeidet? Ta en uforpliktende prat med oss og hør hvordan vi kan hjelpe deg med den organiske synligheten.