Strukturert data

Strukturert data (også kalt rich snippets eller semantisk data eller schema org) forteller Google enda tydeligere hva innholdet på en nettside som skal vises frem i søkeresultatet handler om.

Strukturert data – Hva er det?

Strukturert data (også kalt rich snippets eller semantisk data eller schema org) forteller Google enda tydeligere hva innholdet på en nettside som skal vises frem i søkeresultatet handler om. Riktig bruk av strukturert data kan også gjøre at siden din skiller seg ut fra mengden i søkeresultatet!

Hva er strukturert data?

Helt konkret er strukturert data et format for å presentere informasjon som legges inn i koden på nettstedet. Når koden leses får Google føringer om hva innholdet som skal vises i søkeresultatet handler om. Ved å legge inn strukturert data åpner du også muligheten for at slik tilleggsinformasjon vises når siden presenteres i søkeresultatet.

For en nettbutikk kan det for eksempel innebære at prisen eller et lite bilde av produktet kan vises i tillegg til metatittel og beskrivelse.

Strukturert data legges inn i en spesifikk form i koden til siden som optimeres. På schema.org er det samlet maler til de ulike formatene som informasjonen kodes inn i. Der finner du maler for koden som passer til artikler, produkter, anmeldelser, eventer osv. Du trenger altså ikke å være en mester i koding for å kunne ta i bruk strukturerte data!

Når man legger inn strukturert data og forteller søkemotoren hva slags type informasjon/innhold som faktisk presenteres på siden blir det lettere for Google å tolke.

Noen typer strukturert data

  • Produktinformasjon
  • Omtaler
  • Pris
  • Tilgjengelighet – er produktet på lager?
  • Video
  • “Ofte stilte spørsmål”/FAQ
  • Arrangementsinformasjon

Hva er forskjellen på strukturert data og rich snippets?

Selv om mange kaller strukturert data for rich snippets er rich snippets konkret sett tilleggsinformasjonen som vises til sidens visning i søkeresultatet. Om man legger til strukturert data i koden er det likevel ingen garanti for at Google viser rich snippets i søkeresultatet. Som med så mye annet velger Google å vise rich snippets basert på hvilke sider de opplever som mest relevante. Det er imidlertid ikke alltid siden som rangeres øverst som får rich snippets.

En ting som er viktig å huske er at all informasjonen som skal inn i den strukturerte dataen og vises i søkeresultatet må ligge inne på siden. Google velger ikke rich snippets til sider som kun har strukturert data i koden, men det ikke matcher innholdet på siden.

Fordeler med strukturert data

Som nevnt tidligere bidrar strukturert data til at Google får bedre forståelse av hva innholdet på siden din faktisk handler om. Man får enda et verktøy som viser hva slags type innhold som finnes. Sånn kan søkemotoren bedre matche sidene som vises til riktig søkeintensjon.

Om du skulle få rich snippets i søkeresultatet vil siden din skille seg ut, rent visuelt. Det skaper et blikkfang i søkeresultatet hvis ekstra informasjon som rangering eller pris vises til din side, og ikke til noen av de andre. Får du rich snippets som FAQ eller infoboks vil dessuten informasjonen til din side ta mye større plass enn de andre resultatene. Dette bidrar til å gjøre ditt nettsted mer synlig i søkeresultatet, noe som er veldig positivt!

Tilleggsinformasjon i søkeresultatet = mer informasjon til brukerne. Det er større sjanse for at bruker opplever siden som informasjonsrik allerede når de ser det i søkeresultatet med strukturert data. De kan også søke på den spesifikke informasjonen som ligger som strukturert data og få opp din nettside i resultatet. At siden oppleves mer informasjonsrik øker klikk inn på siden CTR og konverteringsraten.

Oppsummering

Selv om strukturert data kan virke litt overveldende å sette seg inn, så er det store fordeler ved å benytte seg av det! Det er et verktøy som gjøre stor forskjell for hvordan Google forstår og presenterer siden din i søkeresultatet. Det har også vist seg å være nyttig for bedre rangeringer og CTR. Hvis det er et felt du ønsker å utvikle på din egen side, så sjekk ut våre SEO-tjenester. Vi kan hjelpe deg!