Butikkdrift krever strategi og vedlikehold
Hvor viktig er ikke god kundeservice, og en fin og oversiktlig butikk for salget? Jeg vil tro at en stor del av dagen deres går med på å holde det ryddig i lokalene, hjelpe kunder og å plassere varer pent i hyller og utstillinger. Alt handler om å gi kundene en god opplevelse av butikken, og å skape en god atmosfære som fremmer salg!
Det er mange grunner til å videreføre den samme tankegangen til nettbutikken din. De trenger også vedlikehold og må frontes på riktig måte. Du vedlikeholder nettbutikken og legger til rette for salg ved å oppdatere designet på siden, annonsere for ulike produkter og å jobbe med søkemotoroptimalisering med innholdsproduksjon!
Her er 6 konkrete eksempler på hvordan du gjør samme grep i nettbutikken din som i den fysiske butikken.
-
Lokasjon, lokasjon, lokasjon!
En butikk midt på Karl Johan vil få flere besøkende enn en som ligger i en rundkjøring i ingenmannsland. På samme måte vil en butikk som troner på førsteplass i Google søkeresultatet få flere klikk inn enn en som ligger på side fire. Derfor bør du investere i en god lokasjon gjennom SEO-arbeid eller med annonser som gjør deg godt synlig i Googles søkeresultat.
-
Et pent vindusdisplay gir et godt førsteinntrykk
Dere bruker garantert tid på å sette opp fine vindusdisplay for å trekke kunder til butikken. De nyeste klærne eller de mest trendy produktene blir pent vist frem. Dette vekker kundenes interesse og får dem til å ville se nærmere på produktene. Et godt design har samme funksjon på nettbutikken din. Førsteinntrykket påvirker kundenes valg om å kjøpe eller ikke.
-
Hold det ryddig både i butikk og på nett
Når du og dine ansatte er på jobb går det med mye tid til å smårydde, fikse brettekanter på klesplagg eller å sette produkter pent i hyllene. Matvarene med kortest utløpsdato skal lengst frem osv. Ingenting er tilfeldig, og alt påvirker helhetsinntrykket. Det samme gjelder i nettbutikken! En ryddig meny, muligheten til å hoppe til relevante produkter og filtrering på ulike merker er ting som gjør handleopplevelsen bedre for kundene dine.
-
Smilende ansatte og super kundeservice
Noen ting blir omtrent som ritualer for folk i varehandel. Dere må hilse på kundene når de kommer inn i butikken og tilby hjelp. I kassa må du spørre om kunden vil ha pose eller kvittering. Hvis du har en enkel checkout-prosess på nett legger du til rette for en effektiv og problemfri handel også på nett. Det setter kunder pris på, og færre faller fra i prosessen.
-
Mersalg ved kassa
Vi har alle vært der. Du skulle bare ha to ting, men ved kassa finner du fire småting til som hadde vært kjekt å ha. Dette er som regel et resultat av innsats fra butikkansatte. Men det er ikke bare i fysisk butikk du kan sikre mersalg. Felter for “Andre kjøpte også” på en produktside eller produkter som kan fylle kvoten for gratis frakt i handlekurven fungerer på akkurat samme måte.
-
Sikre deg et oversiktlig lager
Står en mannekeng i butikken med plagg som er utsolgt er det kjedelig for kunden som digger plagget – men trenger en annen størrelse. Hvis kunden ønsker en annen størrelse eller et annet produkt er det fint å raskt kunne sjekke tilgjengeligheten på lager. Hvis den samme kunden finner annonsen deres på Facebook og trykker seg inn på et utsolgt produkt er det akkurat like kjedelig. Sørg derfor for å ha et ryddig lager – og en oppdatert produktfeed til annonsene dine.
Oppsummering
Målet med den fysiske butikken og nettbutikken er det samme, derfor bør du legge like mye innsats i begge to! Du må skape en fin atmosfære og legge til rette for en smertefri kjøpsopplevelse. I butikken fikser du nok dette allerede, men vi kan hjelpe deg på nett! Øk besøk og salg i nettbutikken din med digital annonsering og SEO.