På TikTok eksponeres vi for en enorm mengde innhold hver dag! Algoritmen tilpasser hvilke videoer vi blir vist basert på vår bruk av appen, interesser, engasjement på tidligere innhold osv. Men så er det noen typer videoer eller bruk av noen spesielle sanger som blir plukket opp av massene, blir kopiert i hopetall og skaper en trend.
Hva er egentlig en TikTok-trend?
Det er ikke helt enkelt å definere hva en trend er. Det nærmeste vi kommer en konklusjon er at en trend er en type video som blir likt og gjenskapt av en stor mengde mennesker. Det som slår an som en trend er gjerne relativt lett å gjenskape, slik at mange raskt kan henge seg på den.
En trend gjøres ikke av seg selv. Det er mye vanskeligere å skape en ny trend enn å følge en trend. Ofte skapes trender ved at veldig populære brukere starter trenden ved å dele innholdet for sine mange følgere. Men selv om du ikke nødvendigvis har så stor følgerskare kan du følge en trend, og til og med forbedre den. Da kan det ende opp med at du blir kjent for trenden, selv om du ikke egentlig startet den.
Hvorfor bør du følge trender?
Vinningen på å følge TikTok-trender kan være stor. Siden folk er vant til å se trendene og enkelt kjenner dem igjen så har folk lavere terskel for å sjekke ut din variant. Det kan også skape mer engasjement fordi det av og til skapes egne diskusjoner og samfunn rundt en trend. Da har du større mulighet til å gå viralt.
Følger du trender er det uansett lettere å få visninger, selv med få følgere. Når du bruker en populær lyd til videoen eller legger til riktig hashtag vil det være flere måter å finne videoen din på. Om du treffer godt vil også videoen din komme på den berømte “for you”-siden. Sånn får du vist deg frem for enda flere brukere, og få høyere engasjement på videoen. Dette kan påvirke populariteten til kontoen din på generell basis, og du kan bli favorisert av algoritmen videre også.
Det er ikke bare-bare å treffe på en TikTok-trend
Å lage en video basert på en trend er nå en ting. Det er likevel ikke sikkert at videoen din treffer de store massene. Hvor vidt man treffer godt på en trend er på mange måter litt enten eller. Ofte vil selv de beste videoer drukne i mengden. Hele poenget med at det er en trend er at det er mange som lager samme typer videoer. Da skal det også mer til for å skille seg ut, og bli plukket opp av mengden. For bedrifter er det dessuten viktig at du treffer din opprinnelige målgruppe godt. At følgerne dine engasjerer seg med innholdet ditt er første steg til å gå viralt.
Ha dette i bakhodet når du kaster deg på
Mange på TikTok opererer innen en nisje, det gjelder spesielt bedrifter som legger ut innhold på sosiale medier. Innholdet må matche bildet bedriften ønsker å vise utad. Vi har samlet 5 tips for bedrifter som ønsker å følge trender på TikTok:
- Tenk på dine eksisterende følgere først: Det er aller viktigst at de liker videoene dere poster. Dessuten er det statistikk fra følgerne som ser videoen som bestemmer om videoen din blir vist på andres “for you”-side. Du tjener altså mye på å engasjere eksisterende følgere.
- Tilpass trenden til bedriften din: Det er ikke naturlig at en finansaktør bruker TikTok til å lip synce til sanger om utroskap. Men kan en trend med en spesifikk sang vinkles til noe innen finans med en liten vri, da er det ekstra morsomt hvis en finansaktør legger det ut! Tilpass trend-videoen til din bransje og ditt fagfelt.
- Post kun innhold dere kan stå for: Det er greit å gjøre litt research før du kaster deg på den nyeste TikTok–trenden. Noen trender kan ha underliggende politiske standpunkt for eksempel. Det er viktig å vite hva trenden du gjenskaper innebærer.
- Ikke følg en trend bare for å selge: Autentisitet er viktig på TikTok. Vis frem bedriften og produktene dere selger på en kreativ og leken måte. Helst ikke bruk plattformen til å vise frem at dere har salg eller snakk om priser på produktene. Fokuser heller på merkevarebygging!
- Vær aktiv på TikTok for å finne gullet: For å finne de beste og mest aktuelle trendene er du nødt til å bruke TikTok aktivt selv. Før en trend når andre kanaler kan brukerne på TikTok alt være lei.
Bedriftens vinning på å følge TikTok-trender
Et av de største argumentene for å følge trender på TikTok er at dere viser at bedriften holder seg oppdatert. Skal du nå en ung målgruppe vil du dessuten vise at du har noe på “deres” plattform å gjøre. Dette er overførbart til brukernes tillit til dere. Hvis dere følger med på trender i sosiale medier kan dere også stoles på til å holde seg oppdatert på aktuelle produkter osv.
Det er også perfekt for merkevarekjennskap å publisere trend-videoer. Få flere visninger og bli gjenkjent av folk utenfor din eksisterende kundebase!
TikTok er i seg selv en viktig kanal for bedrifter fremover. Lurer du fortsatt på om det er lurt for bedriften din å være på TikTok? La oss prøve å overbevise deg i artikkelen vår på temaet her!