Kort om cookies
Cookies, eller informasjonskapsler som det heter på norsk, er små databiter som lagres i et system når du besøker nettsteder. Der noen cookies er helt nødvendige for å opprettholde nettsider, brukes andre cookies til å samle inn data om hvem som besøker en nettside, i tillegg til at de sporer deg, preferansene dine og aktiviteten din.
Tredjeparts cookies brukes til å spore aktiviteten din på tvers av flere nettsider. La oss illustrere et veldig enkelt eksempel: Dersom du søker på en bestemt type sneakers, vil du se at den samme typen sko eller lignende dukker opp i søkeresultatene i etterkant. Aktiviteten din på nettside til nettside, følger deg videre slik at det skal være opplagt hvilket valg du skal ta.
Hvorfor velger Google å gjøre dette nå?
På bakgrunn av det vi vet at tredjeparts cookies gjør, går ikke dette hånd i hånd med ditt personvern. Disse cookiesene følger tross alt med på hva du gjør når du surfer på nettet – og dette igjen sier veldig mye om hvem du er som person, hvilke valg du tar og hvilken livsstil du har. Med andre ord behandler cookies personopplysninger, som i dag kan stride imot rettighetene dine.
Med tanke på at andre nettlesere som Firefox og Safari var tidligere ute med å blokkere tredjeparts cookies – nettopp på grunn av problemstillingen rundt personvernhensyn – er det ikke overraskende at Google også velger å gjøre dette nå. Utover dette, tror mange at det vil gå i Googles favør ved at de oppnår større grad av kontroll på markedet, som igjen bidrar til økonomiske fordeler.
Hvordan vil Google spore oss fremover?
I stedet for å bli sporet av flere, vil du nå bli sporet av én, nemlig Googles nettleser Chrome. Du vil altså få opp reklame basert på det som er lagret om deg i Chrome. Nettsider har på denne måten mistet muligheten til å benytte tredjeparts cookies for å samle informasjon om hvilken reklame de skal eksponere deg for. Nå er de avhengige av Chrome for å få denne innsikten.
Sitter du igjen med spørsmål?
Som Google-partnere synes vi dette er et interessant og viktig tema. Hvordan skal du som har en nettbutikk forholde deg til denne banebrytende nyheten? Hva blir lønnsomt å gjøre videre?