FAGBLOGG

Google faser ut tredjeparts cookies: Hva betyr dette for deg?

Google Chrome tar nå grep om tredjeparts cookies. Vi har utforsket dette spennende temaet, om hvorfor Google faser ut tredjeparts cookies og hva dette egentlig innebærer for oss!

Estimert lesetid: 2 minutter

Kort om cookies

Cookies, eller informasjonskapsler som det heter på norsk, er små databiter som lagres i et system når du besøker nettsteder. Der noen cookies er helt nødvendige for å opprettholde nettsider, brukes andre cookies til å samle inn data om hvem som besøker en nettside, i tillegg til at de sporer deg, preferansene dine og aktiviteten din.

Tredjeparts cookies brukes til å spore aktiviteten din på tvers av flere nettsider. La oss illustrere et veldig enkelt eksempel: Dersom du søker på en bestemt type sneakers, vil du se at den samme typen sko eller lignende dukker opp i søkeresultatene i etterkant. Aktiviteten din på nettside til nettside, følger deg videre slik at det skal være opplagt hvilket valg du skal ta.

Hvorfor velger Google å gjøre dette nå?

På bakgrunn av det vi vet at tredjeparts cookies gjør, går ikke dette hånd i hånd med ditt personvern. Disse cookiesene følger tross alt med på hva du gjør når du surfer på nettet – og dette igjen sier veldig mye om hvem du er som person, hvilke valg du tar og hvilken livsstil du har. Med andre ord behandler cookies personopplysninger, som i dag kan stride imot rettighetene dine.

Med tanke på at andre nettlesere som Firefox og Safari var tidligere ute med å blokkere tredjeparts cookies – nettopp på grunn av problemstillingen rundt personvernhensyn – er det ikke overraskende at Google også velger å gjøre dette nå. Utover dette, tror mange at det vil gå i Googles favør ved at de oppnår større grad av kontroll på markedet, som igjen bidrar til økonomiske fordeler.

Hvordan vil Google spore oss fremover?

I stedet for å bli sporet av flere, vil du nå bli sporet av én, nemlig Googles nettleser Chrome. Du vil altså få opp reklame basert på det som er lagret om deg i Chrome. Nettsider har på denne måten mistet muligheten til å benytte tredjeparts cookies for å samle informasjon om hvilken reklame de skal eksponere deg for. Nå er de avhengige av Chrome for å få denne innsikten.

Sitter du igjen med spørsmål?

Som Google-partnere synes vi dette er et interessant og viktig tema. Hvordan skal du som har en nettbutikk forholde deg til denne banebrytende nyheten? Hva blir lønnsomt å gjøre videre? 

Martin Jarl Andersen

Leder | Annonsering

martin@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">