FAGBLOGG

Hvordan få flere kunder med leadsgenerering?

Hvordan få en nølende kunde til å bli en betalende kunde? Forståelsen av leadsgenerering kan hjelpe deg med å imøtekomme etterspørsel og sørge for konverteringer. Her ser vi nærmere på hva leadsgenerering innebærer, og hvordan du anvender det!

Estimert lesetid: 3 minutter

Hva er et lead?

Et lead er enkelt forklart en potensiell kunde – altså en person som har vist interesse for dine produkter eller tjenester. For at du skal få vite om deres interesse, må de eksempelvis ha fylt ut et skjema eller en annen form for aktivitet via bedriftens kanaler.

Hva er leadsgenerering?

Leadsgenerering innebærer å få potensielle kunder interessert i dine tjenester eller produkter ved å gradvis geleide dem gjennom en såkalt “funnel” eller salgstrakt, for å sørge for at de blir betalende kunder. 

I et digitalt landskap med liten tid til å påvirke potensielle kunder, kan effektiv leadsgenerering se slik ut:

  • Skreddersydd markedsføring med et personlig budskap
  • Konsekvent budskap over flere kanaler
  • Fokus på opplæring av kunden om dine tjenester
  • Tilrettelegge for et betydningsfullt forhold mellom bedrift og kunde 

Når det er snakk om kvaliteten på leads som kommer inn skiller vi som regel mellom markedskvalifiserte leads (MQL) og salgskvalifiserte leads (SQL).

Hvorfor er leadsgenerering så viktig?

  • Du bruker mindre tid og ressurser på salg

Uten leadsgenerering ligger det på selgerens skuldre å oppsøke, varme opp og konvertere alle kunder. Dette er en tidkrevende prosess som koster bedriften mye tid og ressurser, fordi selgerne må starte fra scratch for hver og en potensielle kunde.

Ved at markedsavdelingen setter inn tiltak for å varme opp potensielle kunder, er de kjøpeklare idet de kommer i kontakt med selgeren. Dette vil effektivisere hverdagen til selgerne, med tanke på at de kun tar kontakt med de leadsene som har uttrykt en interesse, og allerede har et forhold til bedriften. 

På denne måten blir det tydeligere hvilke salgssamtaler som bør prioriteres, og heller avvente med de leadsene som trenger mer tid (kalde leads).

  • Du får mer fornøyde kunder 

Alle som har blitt oppringt av en telefonselger kan vel relatere til at det kan oppleves som masete og uønsket. Og det trenger ikke å ha noe med selgeren å gjøre; Selgeren kan faktisk gjøre en utmerket jobb, men likevel bli oppfattet som pushy. Grunnen til dette er at kundene ikke har blitt varmet opp i forkant. 

Legger du ned tid og innsats i å varme opp kunder i deres tempo, med innhold tilpasset der de befinner seg i kundereisen, vil du få en helt annen respons. Målgruppen din vil jo egentlig bare vite og lære mer om bedriften din, og trenger det pusterommet før de kan ta et valg. 

  • Du oppnår økt konverteringsrate

Med varme leads, vil salgssamtalene oppleves som mer meningsfylte og positive. Kundene møter deg med en helt annen innstilling og er mer åpne for hva du har å si. Dessuten forstår de på dette tidspunktet hva du har å tilby av produkter eller tjenester. 

Du som bedrift vil oppfattes som mer troverdig, og istedenfor å bruke tid på å pitche produktet ditt, kan du nå heller fokusere på hvordan du på best mulig måte kan møte denne kunden og dens behov. 

Totalt sett resulterer dette i at flere salgsmøter lykkes, og du vil se at konverteringsraten fra lead til kunde vil øke!

Så, hvordan får du flere leads?

For å generere leads er du avhengig av å få kontaktinformasjon fra leadet. Her snakker vi hovedsakelig om e-postadresser. For tenk hvor mange som er innom nettsiden din, men som kanskje aldri returnerer? Det er dette vi kan unngå dersom du samler inn e-postadresser fra besøkende. La oss se på metoder som kan føre til generering av leads:

  • Call to action (CTA)

En CTA oppfordrer til å gjøre noe, enten det er å trykke på en knapp, abonnere eller kommentere. Du kan finne CTA-er i poster på sosiale medier, videoer, i slutten av en artikkel osv. 

Det er viktig at CTA-en er gjennomført visuelt, samtidig som at den har et fristende tilbud. Sørg for å inkludere CTA-er i alle kanaler du befinner deg – alt fra på nettsiden din til nyhetsbrev og i blogginnlegg.

  • E-post i bytte mot en fordel

Du kan få et verdifullt nedlastbart innhold gratis, ved å oppgi e-postadressen din. Eller kanskje du får 15% rabatt på ditt første kjøp i en nettbutikk? En gratis prøve av produktet, eller et abonnement? 

Det å bytte noe mot en e-postadresse i gjengjeld, må være attraktivt nok til at det gir nytteverdi for kunden. Poenget er at det ikke skal koste besøkende noe annet enn en e-postadresse. 

Få nyttig kunnskap om e-postmarkedsføring her.

  • Landingssider

En landingsside brukes for å få besøkende til å utføre den handlingen CTA-en oppfordret de til. Den gir mer informasjon om tilbudet og hva de kan forvente, samt kontaktskjema de kan fylle ut for å få fordelen. 

Avslutningsvis, er det anbefalt å inkludere sjekkbokser som leadet kan huke av for å godkjenne at du sender relevante nyhetsbrev til dem. 

Kom i gang med leadsgenerering sammen med oss

Nå forstår du forhåpentligvis litt mer om hva leadsgenerering handler om. Samlet sett, kan vi si at leadsgenerering er en så godt som automatisert prosess for at kunder skal finne, oppsøke deg og varmes opp. Hva er vel bedre enn det? Ikke nøl med å ta kontakt med oss om du kjenner at du er ivrig etter å lære mer!

Ofte stilte spørsmål

Hva er noen eksempler på leadsgenerering?

Nyhetsbrev, innholdsmarkedsføring, markedsføring med et personlig preg eller live events.

Hvem trenger å generere leads?

Både B2C og B2B trenger leadsgenerering for å identifisere potensielle kunder og konvertere disse til betalende kunder. For B2B vil leadsgenerering hjelpe med å treffe et mindre publikum og forvalte lengre salgstrakter. Leadsgenerering hjelper med å bygge merkevarelojalitet og dyrke emosjonelle forhold til kundene.

Hvorfor er leads viktig?

Leadsgenerering er med på å bygge tillit, synlighet og ikke minst troverdighet – spesielt mot de som er interessert i dine produkter/tjenester. Det hjelper også med å skape trafikk av høy kvalitet som man senere kan konvertere til salg.

Alexander Dahlstrøen

Senior Rådgiver

test1@fjellvann.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">