Hvorfor er det viktig?
Nettbutikker er kommet for å bli, og for deg som eier egen nettbutikk innebærer dette både gunstige fordeler og en voksende konkurranse. En av de største fordelene med nettbutikker er at du er tilgjengelig for en mye større kundegruppe; Alle kan handle hos deg – uansett hvor de bor. Ulempen derimot, er at du konkurrerer med alle andre nettbutikker som finnes der ute. Og det er her markedsføring for nettbutikker blir så viktig. Det å markedsføre nettbutikken din handler rett og slett om å være konkurransedyktig i 2025.
Hvordan bør en nettbutikk markedsføre seg?
Det er mange muligheter å ta av innen markedsføring – så hvor begynner du? Vel, du har hvert fall begynt her, og er nå i ferd med å lese våre tips om hva som har fungert for våre kunder med sine nettbutikker! Disse tiltakene er verdifulle både for B2B og B2C nettbutikker:
- Brukervennlig nettside og innhold
Både nettsiden i seg selv og innholdet på nettsiden bør være brukervennlig. Er nettbutikken din intuitiv med en god og ryddig struktur, øker sannsynligheten for at besøkende blir værende på nettstedet ditt – som igjen øker sjansene for at de fullfører kjøpet. Det vi prøver å si er: Jo mer brukervennlig nettside, desto mer øker gjennomsnittlig handlekurv.
Ved å tilby relevant og informativt innhold i nettbutikken, gir du besøkende samtidig en mulighet til å forstå produktet ditt bedre og hvorfor de skal kjøpe det. Skriv gjerne kategoritekster, artikler og kom med tips knyttet til dine varer. Dette markedsføringstiltaket bidrar også til at eksisterende kunder handler mer!
- SEO
Vi har flere ganger sett at størsteparten av trafikken inn til en nettside kommer av organiske søk. For en nettbutikk er dette uten tvil en god grunn til å jobbe med synligheten. Søkemotoroptimalisering (SEO) bidrar til økt synlighet av nettbutikken din i søkemotorer som Google. Det er ikke det éne produktet som popper opp i søkeresultatene som er viktig, men det faktum at du blir registrert og gjenkjent hos søkerne. Poenget er at din nettbutikk blir et alternativ.
- Annonsering
I motsetning til SEO og organisk søk, er annonsering for nettbutikker en annen nyttig tilnærming. Ved å annonsere på kanaler som YouTube, Google Shopping ads, Instagram osv., får du dekket et bredt område der du øker merkevarekjennskapen hos de ønskelige kundene dine. Har du segmentert riktig målgruppe, landet et solid budskap og målretter deg på de aktuelle plattformene, skal du ikke se bort fra fantastiske resultater. Vi gjør det som skal til for at du får mest mulig igjen for hver eneste krone du bruker på annonsering.
Hva sitter du igjen med?
Vi håper etter endt lesing at du nå har fått mer innsikt i hvordan og hvorfor du bør investere i markedsføring for nettbutikken din. Enten du er en startup eller du har vært på markedet i mange år, retter deg mot bedriftskunder eller privatkunder, er markedsføring uvurderlig for nettbutikker. Ta en prat med oss for gode råd og veiledning!