Hvordan lage innhold på TikTok som bedrift?
Tiktok er en super plattform for å nå engasjerte, unge brukere! Men du kan ikke basere strategien din på å gå viralt og høste millioner av følgere på den måten. På TikTok blir man belønnet av algoritmen for å være aktiv. Derfor er det aller første du må tenke på for å lykkes med din bedriftskonto å poste innhold hyppig og å engasjere deg med andre skapere. Vi har tidligere skrevet om hvordan TikToks algoritme fungerer – den artikkelen finner du her!
Her er våre beste tips til hvordan du går frem for å poste innhold på TikTok:
- Tenk over: hvem er dere og hva tilbyr dere? Lag videoideer basert på dette!
- Hold bioen kort og leken, vær personlig
- Bruk gjerne emojies
- Bruk merkevaren din og spill på den når du lager innhold
- TikTok handler mer om kvantitet enn kvalitet – push ut innhold når du får en god idé og test hva som funker!
- For å følge opp tråden over: ikke vær redd for å teste ut nye ting eller virke for uformell – det er akkurat det brukerne vil ha!
- Hold teksten i beskrivelsen kort og konsis
- Ha alltid med en CTA på videoen og i caption
- Svar på spørsmål fra følgerne med video – #VideoReply
- Skaperverktøy: Bruk TikTok Analytics for å få innsikt i hvordan videoene dine presterer og hva slags innhold du kan lage mer av! Les mer om hvordan TikTok for business fungerer her.
Hvordan få bedriftskontoen på TikTok til å vokse?
TikTok er en plattform hvor du fort kan få tusenvis av visninger og eksponert ditt budskap for ekstremt mange. Derfor er det en gullgruve for markedsføring og merkevarebygging. Mange bruker appen for å hente inspirasjon som en del av kjøpsprosessen, og det er effektivt for bedrifter å være synlige der.
Les mer om hva din bedrift kan oppnå ved å være på TikTok her!
Det er flere grep du kan ta for å bli mer synlig. TikTok er en mer uformell plattform enn mange av de andre sosiale mediene, og den er i stor grad påvirket av trender. Derfor er det mye du kan gjøre for å bli synlig i det store havet av innhold!
Her kommer 14 oppsummerende tips til hvordan din bedriftskonto kan vokse på TikTok:
- Prøv deg frem og by på deg selv
- Ha en eller to frontfigurer til å starte med
- Bruk riktig hashtags, sanger og CTA
- Legg ut mange forskjellige videoer og A/B test disse. Hvis en type video fungerer bedre enn en annen, kan du fortsette å lage disse videoene for å skape mer engasjement
- Bruk riktig musikk til riktig trend (sjekk “Tokboard”)
- Bruk captions
- Svar på spørsmål fra følgerne med video!
- Stillbildet skal ikke avsløre innholdet i videoen
- Følg med på trender, men med en vri for din bedrift
- Newsjacking!
- Engasjer følgerne
- Følg med på playtime i TikTok Analytics
- Jobb med videoideer ved å se på TikTok selv, følg med på det andre gjør og finn hashtags til nisjen du opererer i. For eksempel #BookTok og sorter videoer etter hvilke som har flest visninger
- Lag innhold fortløpende. Det er vanskelig å ha en publiseringsplan på TikTok, ettersom trender i brukerkulturen endrer seg fra dag til dag – og fort kan være over på en uke!
Oppsummering
Her har vi samlet opp masse tips til hvordan din bedrift kan jobbe med merkevarebygging TikTok! Det er både mye å huske på når det kommer til publisering av innhold for optimal synlighet, og ulike grep som er lure å følge med på for ekstra synlighet. Bruk TikTok flittig og bygg din merkevare på sosiale medier!