Hvorfor annonsere på TikTok?
Det er ikke bare privatpersoner som er store tilhengere av TikTok; også bedrifter har fått opp øynene for appen. Med tiden har det også blitt mer og mer vanlig å annonsere på denne kanalen. Du annonserer kanskje på andre digitale plattformer i dag, og for at du skal henge med og være aktuell som bedrift, er det absolutt en fordel å være tilstede – også på TikTok.
Men hva er så bra med TikTok, tenker du kanskje, og hva er fordelene med å annonsere her? La oss forklare deg:
TikTok er en kanal med høy grad av engasjement. Her spres trender som ild i tørt gress, i en mye større grad enn de andre kanalene. Treffer du hodet på spikeren, kan innholdet ditt faktisk gå viralt, med god drahjelp av algoritmene! Med mange brukere på tvers over hele verden – også i Norge – når du i tillegg ut til et stort publikum.
Med tanke på at TikTok ikke er like kjent som de andre sosiale mediene, er annonsering ofte billigere enn det for eksempel er på Facebook. Du betaler derfor mindre for visninger av annonsen, enn det du ville gjort på de andre plattformene.
Les også: Derfor bør din bedrift være på TikTok
Tips til deg som skal annonsere på TikTok
Når du som bedrift vurderer å annonsere på TikTok, er det flere faktorer å tenke over for å sikre en vellykket kampanje. TikTok er en plattform med et sterkt fokus på kreativitet, autensitet og engasjement. Derfor er det viktig å tilpasse annonsestrategien, slik at det passer til plattformens dynamikk og møter forventningene til publikummet som befinner seg der.
Her har vi tre tips du bør tenke over før du setter i gang:
1. Forstå TikTok-kulturen
For det første bør du som bedrift sette deg inn i TikTok-kulturen og hva som appellerer til målgruppen der. Det innebærer å være oppmerksom på TikTik-trender, memes og de ulike brukermønstrene på plattformen. Annonser bør derfor på lik linje med innholdet du produserer, være kreative, underholdende og autentiske for å fange oppmerksomheten til TikTok-brukerne.
Les også: Tips for å lykkes med merkevarebygging på TikTok
2. Velg riktig annonseformat
Videre er det essensielt å velge riktig annonseformat som passer til kampanjemålene og budsjettet. TikTok tilbyr en rekke annonseformater, inkludert in-feed-annonser, branded effekter, hashtag challenges og top view-annonser.
Vil du lære mer om de ulike annonseformatene? Les om hvordan TikTok fungerer for business her.
Når det gjelder målretting, gir TikTok målrettingsalternativer basert på demografi, interesser, geografisk plassering, brukeratferd – ja, til og med hashtags! Det er med andre ord bøttevis av muligheter for å peile seg inn på helt riktig målgruppe på denne plattformen.
3. Evaluer resultater
Til slutt er det avgjørende å analysere og evaluere resultatene av TikTok-annonsene. Det handler i bunn og grunn om å se på statistikken av visninger, engasjement, klikkfrekvens og konverteringer. Slik blir det enklere for deg å justere strategien basert på innsiktene du får fra analysen.
Kom i gang med TikTok-annonsering
Vi håper at du nå sitter igjen med en større forståelse av hva du bør ha på plass før du setter i gang med TikTok-annonsering. Vi holder egne TikTok-kurs for bedrifter, der du kan lære mer om hvordan du bruker TikTok i markedsføringen.
Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål, eller bare vil slå av en hyggelig prat!