Vi er tekniske trollmenn. Som ser gjennom skjermene – og rett på kunden din
Det er en egen kunst å vite hva folk kicker og klikker på. Og det er ikke lett å havne på side én i verdens største telefonkatalog. Men det er mulig.
La oss forsøke å forklare
Se for deg blikkstille, turkist hav. En tropisk bris på huden. Er du med? På stranden står en fyr og roper høyt. Foran seg har han en trillebår stappfull av noe som ser mykt ut. Du går nærmere for å se hva han selger. Det er tykke regnjakker. Pene og moderne, men noe du aldri kommer til å trenge. Hva gjør han fyren her. Capsen han har på hodet er tredd hele veien ned over neseryggen. Han kan ikke se noe!
Vår venn selger regnjakker – i blinde.
Mannen veiver og roper. Han har tross alt betalt store summer for å stå her. Problemet er at han ikke vet hvor han selv befinner seg. Han vet heller ikke hvem som kikker på ham. Aner ikke at folk han forsøker å kommunisere med har på seg vått badetøy og bryr seg katta om det han har å selge.
Penger. Tapt.
Det er slik mange firma forsøker å selger sine produkter eller tjenester på nett. De kaster rett og slett kaster penger ut i et tomt mørke når de annonserer på digitale flater.
«Ikke kast penger ut i et tomt mørke»
Daglige ledere og markedssjefer vet gjerne hvem de tror mest sannsynlig ville kjøpt den fine regnjakka.
La oss si det er Erik Eksempel (35). En som bryr seg svært lite om kokosolje og palmesus. Han bor nemlig i en kald Europeisk storby og skal ut i seilbåten til helga med familien. Erik hadde elsket den der regnjakka – hadde han bare fått festet blikket på den, på mobilen sin.
Men ingen vet hvor Erik er.
Altså, ikke hvor han lader el-bilen sin eller ligger forkjølet hjemme – men hvor han beveger seg på digitale flater. Er han mest på Facebook og surrer? Liker han kanskje TikTok? Eller kan han ikke få nok av Instagram? Og hvilke farger blir han oftest begeistret over? Hvilke ord, uttrykk og type videoer reagerer han på for trykke “klikk” og deretter “kjøp”?
Svarene fins.
Men for å få dem fram og ut i lyset trengs kyndige spesialister for å plukke dem opp og sette dem i system. Hvis ikke blir det gjerne til at “tilfeldig-person-på-strand-i-Karibien” ser budskap om “varme-nordiske-fritidsklær”.
At feil folk ser rett annonse betyr…jepp, riktig: Penger. Tapt.
Det er som når du vil ha rosene til å vokse – ved å plassere tommelen over hageslangens åpning, så vanndråpene spres over hele hagen og lander på tilfeldige vekster før de triller av og ned. Hvis du virkelig vil ha rosene til å vokse, bør jo vannet dirigeres, fokuseres og skytes direkte ned i jorden der hvor de faktisk befinner seg.
Få rett kunder til å se og høre det du sier og selger
For at de rette kundene skal kunne se og høre hva du har å si og selge, så trengs en hel rekke teknisk flinke “google-genier”: Folk som sitter bak spakene i et imaginært kontrolltårn og måler, analyserer og finner ut hvor Erik og alle andre som ham beveger seg på nett og hva de bryr seg om av varer og tjenester til enhver tid. Fordi folk forandrer seg. Trender kommer og går. Det er viktig å være oppdatert. Også søkemotorenes regler og muligheter oppdateres. Og det er kun med denne kunnskapen “Erik” – og folk som med størst sannsynlighet “craver” den jakka, uten å vite om det selv, få nyss om den.
Slik slipper du å bruke enorme budsjett på å tilfeldigvis havne med en bannerannonse mellom fingrene på en 75-åring med dreads og sand mellom tærne – som bare vandrer videre uansett hvor fett produktet ditt er. Hun trenger det ikke. Er ikke interessert. Vil ikke bli plaget av deg.
Det er derfor annonsepengene dine trenger støtte via ADS-optimalisering, søkeordsanalyser og kanskje en SEO-strategi – samt en hel haug med andre fagbegreper du ikke trenger å kunne. Fordi det finnes folk som nerder hardt over dette, og elsker det. Det finnes menn og kvinner som gleder seg til å gnikke og flikke på “robot-spakene” på vegne av deg og ditt firma. Som kjøper seg bøker om det akkurat dere driver med, for å lære seg hvordan akkurat dere fungerer, hvem dere er. Alt for at du skal kunne nå nye kunder på enklest måte. “Kunder” som har størst sannsynlighet til å faktisk bli Kunder.
Det er en egen kunst det der.
Fryd folk til å bli værende på nettsiden din
Verden blir stadig enklere å håndtere. Nei? Ok, en skulle ikke tro de ordene om man fulgte med på nyhetene time for time. Så la oss heller si det slik: Arbeidshverdagen din blir stadig enklere å håndtere. Mye fordi en hel rekke norske og nordiske oppstartsbedrifter stadig presenterer nye smarte løsninger på viktige, men utflytende oppgaver som tidligere kostet deg mye tid. Og gir deg grå hår.
Ta for eksempel personalansvar, da. Det er jo viktig i enhver bedrift. Og det er viktig å ha oversikt over Gunn sitt oppdaterte telefonnummer eller når Marco skrev under kontrakten sin. Men så finnes sikkert noe av den informasjonen i Excel, noe i en skuff og noe i hodet på HR-sjefen eller den daglige lederen.
La oss så si at det finnes en ny revolusjonerende app der ute, et nylansert software-program som kan hjelpe dem med alt dette. Men oppstartsbedriften vet ikke selv helt hvordan de får «mest og best krutt for penga» for å kunne hanke inn kunder og vokse, på en organisk måte. Kanskje kunne de ansatt en egen SEO-ekspert, men de ser verdien av å få kunnskap, støtte og et samarbeid som kan avsluttes uten at noen sparkes. Og ikke minst – de får flere hoder for samme sum gjennom å hyre et byrå.
Og hva trenger de hjelp til?
Jo, etter at ballongene på lanseringsfesten har lagt seg ser Oppstarts Bedriften at mange er innom siden deres og snuser, men folk flyr fort ut igjen. De blir ikke kunder. Bedriften trenger digitale trollmenn.
Hev hodet opp fra internetts dyp – og bli funnet
Bedriften med den nye HR-løsningen har funnet ut at deres «Super-Kunde» er en kvinne i 40-årene med personalansvar. De gjør brukeropplevelsen på digitale flater soft og feminin og intuitiv å bruke. Men den mulige kunden, Super-Kunden, aner jo ikke at løsningen eksisterer bare et klikk unna.
Hun sitter ikke i sene kveldstimer og søker etter «den der nye og enkle digitale HR-løsningen» når hun ikke har peiling på at noe slikt en gang kan finnes der ute i det endeløse universet vi ikke kan se med det blotte øye.
Kanskje tror hun at hvis diverse ansattpapirer og deler av kommunikasjonen skulle flyttes fra pult til PC, så ville det skjedd i tunge, gamle systemer – fordi det er disse som har vært status quo til nå. Slike gamle it-programmer som alle kolleger i firmaet ville trenge månedsvis på å læres opp i. Slitsomt.
Hank inn kunder på troverdig vis
Så hun søker heller på «hvordan onboarde best mulig». Eller «en god personalhåndbok» eller «trenger ny arbeidskontrakt mal». Hun søker etter nåla i høystakken, egentlig. Hiver ut et agn hun tror på, men fisken som kommer til vannflaten trenger ikke være av den typen hun liker. Derfor trengs søkeord-trollmenn.
Kyndige hender og hjerner bak digitale spaker som på nitty-gritty vis snapper opp akkurat hvilket agn – eller hvilken ordbruk, da – folk i en spesiell målgruppe faktisk foretrekker å bruke på nett.
Fordi «Norsk kvinnelig personalsjef på 40 pluss» bruker ord som «sluttattest» «onboarding» «kontraktmal». Vel, da handler jobben til søkeord-trollmennene, til oss som driver med SEO – eller Search Engine Optimization – om å nettopp optimalisere nettsiden din i forhold til det folk faktisk søker på der ute i sofakroker og kontorfelleskap.
Dette for å kunne hanke inn rett person til rett nettside på en troverdig og ikke påtrengende måte.
«Unngå å dø på internettets kirkegård»
I bunn og grunn handler både SEO og ADS (annonsering) om å gjøre seg lekker for Google. Men ingen leppestift på noen gris, her. Heller sånn naturlig pen på en intelligent måte. Fordi de kunstige robothjernene bak Google, Bing, Yahoo og andre søkemotorer blir daglig flinkere til å forstå nettsider.
Robotene til Google fatter alt som står på alle nettsider det ute, på alle spåk. De scanner ustoppelig og vet hvor relevant og ikke relevant tekst står plassert, om det er flyt i teksten, om det gir verdi for folk, hvordan bildene dine brukes, hvordan begreper forklares, om du har engasjerende illustrasjoner og hvor god og relevant nettsiden er til å faktisk hjelpe den besøkende med å finne en løsning på problemet sitt.
Alt dette vet Google. Alt dette vet vi.
Og dermed, neste gang hvem som helst søker på ordene de mener er rett å bruke, da vil nettsiden til ditt selskap – og ikke en konkurrent – dukke opp på side én i verdens største telefonkatalog. Du vil i alle fall ikke bli glemt og gjemt på side tre eller fire, nemlig internettets bekmørke og knyststille kirkegård.
ANSATTE
Fantastiske resultater, fra fantastiske folk
Torstein Finberg
Daglig Leder
Kamilla Krane
Kommersiell Leder
Eivind Egge
Økonomisjef
Martin Jarl Andersen
Leder | Annonsering
Kristoffer Moen
Leder | SEO
Alexander Dahlstrøen
Senior Rådgiver
Guro Kvakkestad
Senior Rådgiver
Ole-Bernhard Sverresen
Rådgiver | SEO
Phasuk Manphom
Rådgiver | Sosiale Medier
Monja Bjørneseth
Prosjektleder
Jennie Aas
Designer
Celine Arstad
Spesialist | Annonsering Netthandel
Emilie Lykseth S.
Teamleder | Annonsering
Kristiane Austad
Spesialist | Annonsering
Viktor Solberg
Tekniker | Annonsering
Marita Berge Næss
Tekniker | Annonsering
Audun Braastad
Vikarierende avdelingsleder | SEO
Melanie B. Jørgensen
Teamleder | SEO
Zainab Alhussaini
Senior | SEO
Karoline Løvli-Blauenfeldt
Spesialist | SEO
Kaja Fredriksen
Tekniker | SEO
Sander Liland
Tekniker | SEO
Linn Yuen
Tekstforfatter | SEO
Line Dokken Riis
Tekstforfatter | SEO
Melvin
Miljøterapeut
Thomas Starheim
Rådgiver
Ønsker du vekst for din bedrift?
Kontakt oss, så finner vi sammen en løsning som vil gjøre bedriften din mer synlige på nett.