AMP – Accelerated Mobile Page
AMP står for Accelerated Mobile Pages, og er Googles egen måte å vise frem nettsider på en mobilvennlig måte. AMP ble lansert i 2015 og tatt i bruk i 2016 som et open-source rammeverk.
Hvordan fungerer de Accelerated Mobile Page?
Enkelt forklart er hensikten med AMP å ta ut tekstinnholdet på en nettside og vise dette til brukeren med færre designelementer, scripts og andre ting som kan forsinke innlastingen av nettsiden. AMP-sider blir mellomlagret i Googles eget AMP cache slik at de lastes raskere inn.
AMP er ikke nødvendig for god organisk synlighet
I flere år var AMP-implementering av nettstedet en forutsetning for å få nettsiden presentert i “Top stories” øverst i SERP-en (Googles søkeresultatetside). Derfor var AMP også viktig for SEO og organisk synlighet. Men i april 2021 bekreftet Google at AMP ikke lengre skulle være en faktor for å få dette, og nå kan sider uten AMP også få oppføring i “Top stories”.
Rask innlasting og mobil brukervennlighet er viktig
Samtidig er rask innlasting og god mobil brukervennlighet fortsatt en viktig faktor for organisk synlighet. Faktorer som serverhastighet og Core Web Vitals er viktige målepunkter her. AMP-sider vil fortsatt kunne redusere innlastingshastighet og øke mobil brukervennlighet, men et moderne nettsted bør være laget for å klare disse tingene også uten AMP.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan fungerer AMP?
AMP reduserer mengden HTML, CSS og Javascripts og lagrer nettsiden i Googles AMP cache-arkiv. Dermed blir innlastingshastigheten og mobil brukervennlighet god.
Gir AMP bedre organisk synlighet?
AMP gir ikke automatisk bedre organisk synlighet, slik det tidligere kunne gjøre. Men AMP kan gi raskere innlasting av nettsiden, noe som er en viktig faktor for organisk synlighet.