Hashtag (emneknagg)

Hashtagger ble først brukt på twitter for å kategorisere innhold, men har nå spredt seg på internett og spesielt i sosiale medier. Her forklarer vi hva hashtags er og hvor de brukes i dag.

Hva betyr hashtag?

Hashtag, eller emneknagg på norsk, er bruken av dette symbolet: # for å merke innhold på sosiale medier og på internett basert på tema. Når du poster innhold på sosiale medier kan du legge til en hashtag etterfulgt av et eller flere ord som beskriver innholdet. For eksempel #digitalmarkedsføring. Da vil ditt innlegg kategoriseres sammen med andre innlegg som er tagget med #digitalmarkedsføring. Hashtaggen kan senere søkes opp, og da vil alt innholdet med den hashtaggen dukke opp.

Hashtagger starter med #-symbolet og ordet eller ordene du ønsker å bruke følger direkte etter. Ikke bruk mellomrom, da registreres det ikke som en hashtag.

Hvordan bruke hashtag?

Hashtagger brukes ofte når man vil starte eller delta i en sosial debatt eller samtale. For eksempel knyttet til politiske hendelser i verden, som invasjonen av Ukraina eller #blacklivesmatter. Det brukes også for å samle innhold knyttet til et arrangement eller hendelse. For eksempel kan man vise at man er en del av en festival ved å hashtagge festivalen. Derfor er det et godt markedsføringselement. Du kan bruke en hashtag til å fremme din bedrift og det som definerer dere.

Det er imidlertid viktig å bruke hashtags som er relevante for det du poster. Når noen søker opp #oslo så ønsker de å se innlegg som viser frem Oslo. Da passer det dårlig med et nærbilde av noen sko du kjøpte på Oslotur. 

Oppsummering

Hashtags eller emneknagger brukes til å kategorisere innhold på sosiale medier. De brukes gjerne av privatpersoner og bedrifter for å bidra til en sosial diskusjon eller å vise frem hva de står for. Det kan også brukes som en del av digital markedsføring.


Ofte stilte spørsmål

Hva er en hashtag?

En hashtag er symbolet # etterfulgt av et ord som brukes til å kategorisere innhold på sosiale medier og internett. Man legger til hashtags til innlegg i sosiale medier som beskriver innlegget man poster. Deretter kan folk søke opp hashtaggen for å finne alt innholdet koblet til den.

Hvordan brukes hashtag?

Hashtags brukes for å koble sitt innhold til den sosiale samtalen på internett, eller for å starte en sosial diskusjon. Det brukes av privatpersoner og bedrifter til å vise frem det som definerer dem, og hva de engasjerer seg i.