FAGBLOGG

Hvordan markedsføre bedriften din på LinkedIn?

En stor del av Norges befolkning har profil på LinkedIn. Kanalen legger til rette for nettverksbygging, synlighet og nye leads for deg som bedrift. La oss utforske hvordan du kan markedsføre deg på LinkedIn og fordelene ved det!

Estimert lesetid: 2 minutter

Hvorfor er LinkedIn en viktig kanal å markedsføre bedrifter på?

LinkedIn har blitt mer og mer populært de siste årene, der både bedrifter og privatpersoner deler kunnskap, erfaringer og nyttige tips innen sin bransje og om arbeidslivet generelt. LinkedIn har derfor blitt en viktig kanal for bedriftsmarkedsføring. Her er noen av grunnene til at du bør markedsføre deg på LinkedIn:

 

  • Profesjonell plattform: I og med at LinkedIn er spesielt designet for profesjonelle formål, er det et ideelt sted for bedrifter å markedsføre seg selv, knytte nye kontakter og nå ut til potensielle kunder.
  • Målrettet publikum: LinkedIn har et bredt spekter av profesjonelle brukere som ledere, gründere og mennesker på jakt etter spennende jobbmuligheter. 
  • Nettverksbygging: Det er en utmerket plattform for å bygge og vedlikeholde forretningsnettverk. Gjennom engasjement i grupper og kommentarfelt, kan bedrifter på denne måten styrke sitt nettverk og øke synligheten. 
  • Rekruttering: Mange bedrifter bruker LinkedIn som en rekrutteringsplattform for å finne nye talentfulle ansatte. En aktiv tilstedeværelse på plattformen kan hjelpe bedrifter med å tiltrekke seg kvalifiserte kandidater.
  • Innhold: Ved å dele relevant og verdifullt innhold i form av artikler, videoer og mye annet, vil du som bedrift enklere kunne etablere deg som bransjeekspert og opparbeide synlighet.
  • Annonsering: LinkedIn tilbyr annonsering som kan målrettes mot spesifikke demografiske grupper, bransjer eller stillingsnivåer. På denne måten når du ut til ditt ønskede publikum med skreddersydde annonser.

Hvordan kan du markedsføre deg på LinkedIn?

Best practice annonsering

Med tanke på at de fleste som har LinkedIn-profil oppgir opplysninger som utdanning, stillinger, ferdigheter og selskap de jobber i, kan bedriften benytte seg av denne informasjonen for å annonsere målrettet i kanalen. 

Dette er et spesielt godt tips til deg som ønsker å henvende deg til grupper med en spesifikk erfaring eller utdanning. 

Alle disse mulighetene rundt annonsering gjør LinkedIn uten tvil til den sterkeste plattformen når det gjelder stillingsannonser og promotering av disse. Du kan i tillegg bruke inMail til å sende en personlig hilsen til kandidater som oppfyller akkurat det du er på utkikk etter!

Best practice organisk

Det lønner seg å publisere innhold regelmessig på LinkedIn. Sørg for å holde på en god flyt – dette vil styrke troverdigheten og synligheten til bedriften din. Til tross for at LinkedIn er en profesjonell plattform, har vi sett en økende trend med humoristisk og lettbent innhold. For la oss være ærlige; Folk liker å bli underholdt – også når det er snakk om faglig påfyll.

I tillegg gir det deg en unik mulighet til å la andre bli bedre kjent med merkevaren din og hvem dere er. Her er cluet å by på seg selv – alt fra lærdom og uheldige tabber til suksesshistorer. Ved å kombinere dette med å dele innsikt og kunnskap innenfor ditt fagfelt, har du landet en ganske fin all-rounder når det kommer til godt innhold på LinkedIn.  

Gjør bedriften din mer menneskelig, og la folk få identifisere seg med hvem dere er!

Ansatte som ambassadører på LinkedIn

Dersom dine ansatte deler innhold på vegne av arbeidsplassen sin, vil du som bedrift oppnå en mye større dekning i motsetning til hvis kun bedriftsprofilen gjør det. Det er ingen hemmelighet at en ansatt som virker å være fornøyd og engasjert med jobben sin, vekker en mye større interesse blant folk. 

Her er våre beste tips til hvordan du kan gjøre dine ansatte til ambassadører: 

  • Sørg for å skape nok (og godt nok) innhold. Det må være av den typen innhold som den ansatte ønsker å dele videre, noe de er stolt over og kan stille seg bak.
  • Gjør de ansatte bevisst. Motiver dine ansatte og forklar hvorfor dette er gunstig både for dem og bedriften.
  • Gi dem kudos og vis at du setter pris på at de deler innhold fra bedriften.

3 tips for å få større rekkevidde på postene dine

1

Ikke vent på at LinkedIn skal rangere innlegget ditt: Sørg for at venner og bekjente kommenterer innlegget når det enda er ferskt. Dette vil booste rekkevidden din betydelig.

2

Gjør det fristende å legge igjen en kommentar: Det å gi en tommel opp gir ikke like store utslag som å kommentere. Still engasjerende spørsmål i innlegget, slik at folk faktisk har noe å kommentere på.

3

Vekk interesse helt i starten av innlegget: Skap en interesse som gjør at folk velger å trykke på “les mer”. Det første avsnittet bør derfor ha en cliffhanger slik at folk faktisk ønsker å lese videre.