FAGBLOGG

Steg for steg: Slik setter du opp Google Min Bedrift (Google My Business)

Google Min Bedrift er en enkel og ikke minst gratis måte bedrifter kan nå ut til potensielle kunder på gjennom Google søk og Google Maps. Så hva venter du på? Her gir vi deg en steg for steg guide på hvordan du oppretter Google Min Bedrift!

Estimert lesetid: 5 minutter

Hva er Google Min Bedrift (Google My Business)?

Google Min Bedrift (også kjent som GMB, Google My Business og Google bedriftsprofil) er en egen oppføring i Googles søk og Google Maps som gir potensielle kunder en oversikt over lokale butikker og bedrifter. Under hver oppføring finner du blant annet bedriftens kontaktinformasjon, lokasjon og bedriftskategori (for eksempel digitalbyrå).

3 gode grunner til å opprette Google Min Bedrift

1

Økt synlighet i lokale Google-søk
Ved å opprette en GMB-profil vil bedriften din dukke opp i lokale søk på Google og i Google Maps. Det er med andre ord en forholdsvis enkel måte å jobbe med lokal SEO på. Det er samtidig viktig å huske på at Googles algoritme oppdateres relativt ofte, som betyr at du jevnlig burde optimalisere profilen for å øke sjansen for å dukke opp blant toppresultatene i lokale søk.

2

Potensielle kunder får enkelt tilgang til nødvendig informasjon om bedriften

I en GMB-profil legger du inn nøkkelinformasjon om bedriften – som kontaktinformasjon, åpningstider, adresse og link til nettsiden. Slik tilrettelegger du for at potensielle kunder enklere kan oppsøke og kontakte deg.

3

Positive kundeanmeldelser kan tiltrekke potensielle kunder og øke salget

Svært mange tar utgangspunkt i kundeanmeldelser når de skal ta en beslutning om kjøp. Dersom det blir lagt igjen en rekke positive kundeanmeldelser i bedriftsprofilen din på Google, er sjansen også større for at du vil tiltrekke deg flere potensielle kunder og øke salget.

Slik setter du opp Google Min Bedrift – steg for steg


STEG 1: Logg inn eller opprett en Google-konto

Før du kan sette opp en GMB-profil må du enten opprette eller logge inn med en bedriftskonto. 

Du kan opprette en ny konto her: Google-kontooppretting.


STEG 2: Logg inn på “Google min bedrift” 

Gå inn på Google-bedriftskonto og klikk på “Administrer”-knappen. Du blir så bedt om å logge inn med Google-kontoen din hvis du ikke allerede er logget inn. 


STEG 3: Skriv inn navnet på bedriften

Når du har kommet deg inn, trykker du på “legg til en bedrift”. Skriv deretter inn navnet på bedriften din og legg til en bedriftskategori. Bedriftskategorien er hovedkategorien som beskriver bedriften din, og hjelper Google med å forstå hvilke tjenester eller produkter bedriften tilbyr. Eksempler på dette er “Frisør”, “Restaurant” eller “Digitalbyrå”.


STEG 4: Legg inn viktig bedriftsinformasjon 

Du vil deretter bli bedt om å legge inn annen viktig informasjon om bedriften din – som adresse, telefonnummer og nettside (dersom du har det).


STEG 5: Optimaliser profilen din

Når den grunnleggende informasjonen er på plass, er det på tide å optimalisere profilen din. NB: Dette kan du gjøre både før og etter GMB-profilen din er verifisert, og informasjonen kan også endres på et senere tidspunkt. 

Her er en liste over noen av elementene du kan jobbe med for å optimalisere profilen din:


Åpningstider

Legg inn hvilke dager og tidspunkter bedriften din er åpen for kunder.


Bilder

Legg inn høykvalitetsbilder av bedriften din. Det bidrar til å vekke interesse og gi kunder en bedre forståelse av opplevelsen de vil få når de kommer til deg.

  • Forsidebilde 

Gir potensielle kunder et førsteinntrykk av bedriften din. Det er viktig at bildet er av god kvalitet og virker innbydende. Driver du en frisørsalong, kan du for eksempel legge inn et bilde fra innsiden av salongen.

  • Profilbilde 

Profilbilde vil blant annet dukke opp når du svarer kunder på anmeldelser. Det vanligste er å legge inn et bilde av logoen til bedriften din. 

  • Andre bilder 

I tillegg til forsidebilde og profilbilde, er det veldig fint å legge inn flere bilder av bedriften din. For eksempel kan dette være bilder av ansatte og/eller på innsiden av butikken/bedriften.

Anbefalt størrelse og format:

  • Format: JPG eller PNG 
  • Størrelse: Mellom 10 KB og 5 MG 
  • Anbefalt oppløsning: 720 px * 720 px (1024 x 575 for forsidebilder).


Beskrivelse av bedriften

Det kan lønne seg å legge inn en beskrivelse av bedriften. Beskrivelsen trenger ikke å være lang, men bør gi potensielle kunder innblikk i hvorfor de burde velge akkurat deg over konkurrentene. 

Beskrivelsen burde bestå av: 

  • Bransje (bedriftskategori)
  • Hvilke produkter/tjenester du tilbyr 
  • Hvilket område du leverer produkter/tjenester i 
  • USP – hvorfor skal potensielle kunder velge deg over konkurrentene?


STEG 6: Verifiser din bedrift

Etter å ha bekreftet oppsettet ditt, må du verifisere bedriften før den kan bli synlig i Google søk og på Google Maps. Den vanligste måten å gjøre dette på er gjennom en kode i posten. Følg instruksjonene for å fullføre verifiseringsprosessen.

Google Min Bedrift er verifisert og publisert – hva nå?

Etter at din GMB-profil er registrert og verifisert, kan du når som helst gå inn i brukerpanelet i kontoen for å legge inn ønskede endringer. 

Her er noen siste tips for veien videre: 


Kundeanmeldelser

Kundeanmeldelser er alfa omega og kan bidra til å skille deg positivt ut i et lokalt søk. 

Se for deg at du skal finne en frisørsalong i nærheten. Du foretar et søk på Google og ser at den ene frisørsalongen har en flust med positive kundeanmeldelser, mens den konkurrerende frisørsalongen på hjørnet har en rekke negative anmeldelser (og har i verste fall ikke engang svart på disse). Plutselig blir valget av frisør ganske enkelt. 

Sørg derfor alltid for å tilrettelegge for gode kundeopplevelser og oppfordre kundene til å legge igjen en anmeldelse. Dette kan du for eksempel gjøre muntlig, eller ved å dele linken til der kundene kan legge igjen anmeldelse på sosiale medier. Her er mulighetene mange!

Men selv om det å oppnå en flust av positive kundeanmeldelser burde være et overordnet mål for alle, er det i virkeligheten ingen måte du kan helgardere deg mot negative anmeldelser på. Det er derfor helt essensielt at du, særlig ved negative tilbakemeldinger, svarer raskt og gjerne oppfordrer den misfornøyde kunden med å ta direkte kontakt for å få løst opp i problemet. 

Det å følge med på, og svare, på kundeanmeldelser fortløpende er en god måte å vise at du tar kundenes tilbakemeldinger på alvor – uavhengig av om de er negative eller positive.


Oppdater kontoen jevnlig

  • Det er viktig at du holder bedriftsinformasjonen oppdatert til enhver tid, som åpningstider, tjenester og adresse. Dette forhindrer frustrasjon og tap av potensielle kunder. 
  • Har du tatt noen nye, fine bilder av lokalet? Legg dem inn i kontoen. Førsteinntrykket har ofte mye å si!
  • Har du noen spesialtilbud, arrangementer eller kampanjer? Oppdater kontoen med denne informasjonen. Det er enda en mulighet til å tiltrekke deg oppmerksomhet og engasjement fra potensielle kunder!

Hvordan oppdatere Google Min Bedrift?

Det er heldigvis veldig enkelt å oppdatere din Google bedriftskonto. Når du er logget inn, får du opp en meny øverst på Google når du søker etter bedriften din: 

Her kan du blant annet enkelt “edit profile”, “add photo”, samt få innsikt og analyse om bevegelsen i kontoen under “Performance”. Når du legger inn en endring, for eksempel på telefonnummer, vil Google revidere dette og deretter publisere endringen. Du vil få beskjed når det er publisert.

Oppsummering

Google Min Bedrift er en enkel og ikke minst gratis måte bedrifter kan oppnå god synlighet i lokale søk på. Ved å opprette en konto og optimalisere den jevnlig, øker sjansen betraktelig for at potensielle kunder vil finne deg raskere. 

Vi håper denne artikkelen har vært nyttig og ønsker deg masse lykke til med å sette opp Google bedriftsprofilen din!

Psst: er du på utkikk etter bistand til SEO og/eller annonsering?