FAGBLOGG

TikToks algoritme – Trinn for trinn

Vi har alle vært der. Du går inn på TikTok for å se på nye trender eller bare søte kattevideoer. Plutselig får du opp sminkevideoer og folk som danser eller “lip syncer” til en kjent sang, og slik går det, time etter time. Kanskje det er slik appen fikk sitt navn, fordi tiden går så fort når man bruker den? Men hvorfor er det slik?

Estimert lesetid: 4 minutter

Lekkasjen av «TikTok Algo 101»

I et dokument som ble lekket av TikTok selv kalt “TikTok Algo 101” forklares det hvordan TikToks algoritme jobber systematisk for at du skal ønske å bruke appen mer og mer. Dokumentet har blitt omtalt av mange ulike nyhetsmedier, blant annet The New York Times. De skriver at dokumentet både tar opp det matematiske ved algoritmen og hvordan den “leser” mennesker. Her vil vi i korte trekk gå gjennom hvordan algoritmen skaper økt bruk av appen, trinn for trinn.

Trinn 1 – Visningstid

Når du bruker appen vil algoritmen for det første analysere hvor mye tid du bruker på en video (watch time) og hvorvidt du kommer tilbake for å se mer (retention).

Trinn 2 – «Down the rabbit hole»

Hvis du blir værende styrer appen deg mot flere lignende videoer. Den styrer deg mot videoer du kanskje liker slik at du skal fortsette å scrolle. Slik fører TikTok deg ned i et såkalt “rabbit hole”.

Det siste trinnet er delt opp rettet mot Content Consumers (forbrukere, de som bare ser på) og Content Creators (innholdsskapere):

For forbrukere:

Trinn 3 – Engasjement

I tillegg til å analysere hvordan du ser på videoer evaluerer TikTok hvordan du engasjerer deg i appen. Den ser på likes, kommentarer og play-throughs og styrer deg mot lignende innhold. Slik bruker appen brukernes «seervaner» til å fronte videoer den mener er relevante og underholdende for deg. Dette i tillegg til å vise betalt innhold i form av annonser.

For innholdsskapere:

Trinn 3 – Vurdering av innholdet

Når du legger ut videoer selv vil algoritmen analysere hvordan videoene du legger ut gjør det basert på parameterne som diskutert, bla. visningstid og engasjement. I tillegg blir innholdet du lager vurdert basert på hvor hyppig du poster videoer. Alle parameterne er faktorer som til sammen måler hvordan videoene dine bidrar til å holde folk på appen lenger. Det innholdet som scorer best blir vist for flest mennesker.

Oppsummering

Målet til TikTok er altså å øke andelen aktive brukere, og algoritmen som sikrer dette evaluerer hva slags typer innhold ulike brukere engasjerer seg med på ulike måter. Det innholdet som er engasjerende blir vist oftest. Dette er nyttig å ha et bevisst forhold til, for det første som innholdsprodusenter (content creators), fordi vi får innblikk i hvordan man kan bruke algoritmen til sin fordel. For det andre er det fint som bruker å ha en forståelse av hvordan brukervanene våre påvirker og påvirkes av algoritmen.

Phasuk Manphom

Rådgiver | Sosiale Medier

phasuk@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">