Google lanserte AI Overviews i Norge i mai i år. Andelen søk som fikk slike sammendrag øverst økte raskt, og i dag ser du dette i de aller fleste SERP-er (søkeresultatsider).
Vi i Solid Media startet tidlig å undersøke hva slags type søk som trigget disse sammendragene, og hva slags nettsider som ble brukt som kilder i sammendraget. I denne artikkelen kan du lese om noen av våre erfaringer.
AI Overviews endrer hva slags trafikk du får til nettsiden
Når den som søker på Google får servert et AI-generert svar øverst i søkeresultatet gjør det noe med hva slags trafikk nettsidene får fra organiske søk.
Det siste halvåret har vi sett at de som har basert innholdet på å svare på enkle spørsmål med en nøytral og faktabasert stil har tapt en del trafikk. Det gir mening, ettersom det er nettopp slik svar AI Overviews svarer tydeligst på i sammendraget i SERP-en. Da trenger ikke brukeren å klikke seg videre inn på en nettside for å lese mer.
Det er synd å miste trafikk, men så er det kanskje heller ikke ved denne søksintensjonen brukerne var i kjøpsmodus. Som regel er man helt øverst i kjøpstrakten når man gjør slike enkle søk.
– Hos de av kundene våre som har mistet litt trafikk på enkelte sider har vi sett at konverteringer stort sett holder seg stabilt eller økende, korrigert for sesongvariasjoner, forklarer Zainab Alhussaini, utviklingsleder i SEO-avdelingen i Sold Media.
Fra nøkkelord til problemløsning
Det er lenge siden SEO-arbeid handlet om å kun implementere spesifikke nøkkelord i tekstene, og AI Overviews og andre AI-baserte søkemotorer har gjort at vi har utviklet måten vi gjør SEO på et steg videre. Mange prøver å selge inn GEO, AEO eller andre begreper som et tillegg til en vanlig SEO-tjeneste, men vi har erfart at det er bedre å implementere AI-fokuserte tiltak inn i det vanlige SEO-arbeidet.
For å få synlighet i AI Overviews må vi blant annet ha godt strukturerte tekster, som gjør det enkelt for både menneskelige lesere og AI-verktøy å forstå hva teksten gir svar på, og hva det faktiske svaret er. Tekstene kan passe inn i ulike deler av kjøpstrakten, men man bør ha et klart mål om hva slags problemstilling de ulike sidene skal løse for den besøkende.
Synlighet i AI-sammendrag med ekspertise, erfaring og autoritet
Vi har lenge snakket om å vise frem ekspertise og erfaring for å få god synlighet i de tradisjonelle søkeresultatene på Google. Disse faktorene ser ut til å være minst like viktige for å få synlighet i AI Overview.
– Skal du bli valgt som kilde i AI-svar, må ekspertisen din være synlig i tekstene. Det innebærer egne eksempler, sitater, tydelig struktur og et språk som gjør det lett å trekke ut svar. Generisk innhold blir valgt bort – det er dybde, klarhet og unikhet som bygger tillit, forklarer Melanie Jørgensen, leder for innhold i Solid Media.


