Huma kaprer toppen med AI Overviews og rank 0
Etter lanseringen av AI Overviews i Norge har kampen om synlighet blitt tøffere. Gjennom målrettede SEO-tiltak vi har implementert, har Huma sikret seg både rank 0 og plasseringer i AI Overviews – og tar nå eierskap til sentrale søk i HR-markedet.
Philip Gundersen, Chief Marketing Officer | Huma

Hva som skulle gjøres
Utfordring
Da Google rullet ut AI Overviews i Norge, ble søkeflaten dramatisk endret. Nå vises Googles egne AI-genererte svar øverst – og de klassiske organiske resultatene dyttes lenger ned.
Dette stiller nye krav til hvordan vi jobber med SEO: For å være synlig må vi ikke lenger bare rangere høyt – vi må nå helt til toppen. For Huma betød det å tilpasse innhold og struktur slik at de ble valgt som kilde i AI Overviews og kapret rank 0.
Dette stiller nye krav til hvordan vi jobber med SEO: For å være synlig må vi ikke lenger bare rangere høyt – vi må nå helt til toppen. For Huma betød det å tilpasse innhold og struktur slik at de ble valgt som kilde i AI Overviews og kapret rank 0.
Dette fikk vi til
Resultater
Etter å ha implementert målrettede tiltak har vi sett tydelige effekter:
- Flere sider har gått fra 7.–8. plass til rank 0 og 1. plass
- 90 % av sidene vi jobbet med har fått økt organisk synlighet
- Huma vises nå i AI Overviews på flere viktige søk
- Økt autoritet og høyere rangeringer på tvers av hele domenet
Hypotesen vår fungerte – og det er gøy å se hvor raskt riktige tiltak gir effekt!
- Flere sider har gått fra 7.–8. plass til rank 0 og 1. plass
- 90 % av sidene vi jobbet med har fått økt organisk synlighet
- Huma vises nå i AI Overviews på flere viktige søk
- Økt autoritet og høyere rangeringer på tvers av hele domenet
Hypotesen vår fungerte – og det er gøy å se hvor raskt riktige tiltak gir effekt!

SEO-landskapet er i stor endring med AI – og da er det gull å ha Solid Media med på laget. De følger med, tilpasser seg raskt og skaper resultater som merkes.
Philip Gundersen
Chief Marketing Officer

Hva vi gjorde
Løsningen
Vi analyserte hvordan AI Overviews henter og strukturerer informasjon, og optimaliserte Humas innhold deretter:
- Vi spisset innholdet for å matche søkeintensjonen mer presist
- Vi strukturerte tekstene slik språkmodellene "liker" – med klar oppbygning, svarformuleringer og punktlister
- Vi gjorde tekniske justeringer og forbedret semantikken for å sikre bedre tolkning av Google
Tiltakene ble testet, målt og justert – og flere sider rangerer nå både i Overviews og på rank 0, samtidig som de generelle plasseringene har styrket seg.
- Vi spisset innholdet for å matche søkeintensjonen mer presist
- Vi strukturerte tekstene slik språkmodellene "liker" – med klar oppbygning, svarformuleringer og punktlister
- Vi gjorde tekniske justeringer og forbedret semantikken for å sikre bedre tolkning av Google
Tiltakene ble testet, målt og justert – og flere sider rangerer nå både i Overviews og på rank 0, samtidig som de generelle plasseringene har styrket seg.
AI har kommet for å bli, også i Google – og vi må tilpasse måten vi jobber med SEO. Det er motiverende å teste nye grep og se hvor raskt det kan gi effekt.
Zainab Alhussaini og Sander Liland
SEO Spesialister
