Norsk nettbutikk med 72% økning i organisk salg

Gjennom samarbeidet med Norlett Service har vi jobbet med SEO-optimalisering av hele nettsiden. Målet var å øke både den organiske synligheten og salget i nettbutikken. Med en god SEO-strategi som grunnlag, oppnådde vi imponerende resultater på rekordtid!

Hva som skulle gjøres

Utfordringen

Norlett Service er ekspert på faghandel innen maskin og utstyr, og tilbyr et bredt produktutvalg fra flere kjente merkevarer. Faghandelen leverer alt fra snøfresere og motorsager, til robotgressklippere og gressklippere samt reservedeler og tilbehør til alle maskinene.

Da Norlett Service kom til oss var ikke nettsiden SEO-optimalisert for det folk faktisk søker etter. Utgangspunktet var at de hadde mange topp 10 rangeringer, men svært få 1.-5. plasseringer i søkemotorene. Formålet ble derfor å øke den organiske synligheten på viktige søkefraser, med påfølgende økt salg i nettbutikken.
Dette fikk vi til

Resultater

Etter kort tid så vi en økende trend i den organiske synligheten. Men det var først når vi hadde rundet året at vi virkelig fikk se imponerende resultater - både når det gjelder organisk synlighet og organisk salg i nettbutikken.

72%
økning i organisk salg i Q1 2024 sammenlignet med 2023
68% økning
i topp 10 søkeord gjennom 2023
35% økning
i topp 5 søkeord

Vi synes det er veldig spennende å se at det er mulig å få til så gode resultater på organisk vekst og økt salg for en frittstående nettbutikk! Det er gøy!

Fredrik Haugen
Daglig leder

Løsningen

Det ble i starten av samarbeidet lagt en håndfast og solid strategi med fokus på å bygge temadekning innenfor viktige områder, og optimalisering av nettstedet etter søkeinteresse. Vi har blant annet jobbet mye med produksjon av SEO-optimaliserte kategoritekster, og opprettet nye underkategorier basert på våre funn i SEO-analysen.

I tillegg har vi skrevet en god del artikler, der vi har lagt vekt på å lage kvalitetsinnhold til rett tid som treffer på etterspørsel i sesong. Eksempelvis skrev vi tekster om snøfresere i desember i 2023, som viste seg å virkelig slå an idet den lange vinteren inntraff. Ved å prioritere tematikk ut ifra sesong, har vi alltid sørget for å ligge i forkant, slik at innholdet er lett tilgjengelig når søkevolumet stiger.