A/B Testing

Vil du ha større kontroll over hvilke endringer på nettsiden din som faktisk fører til at brukerne gjennomfører de handlingene du ønsker? Da er A/B testing et effektivt verktøy!

Hva er A/B-testing?

A/B-testing kalles også split testing. Det er en metode hvor det skapes to versjoner av en landingsside og du gjør endringer på elementene du ønsker å optimere på den ene versjonen. Når du A/B-tester vil trafikken inn på den spesifikke siden splittes og fordeles på de to ulike versjonene. Deretter analyseres det hvilke av versjonene som fører til flest ønskede handlinger knyttet til det du har endret.

Ved å undersøke en og en ting per versjon vil du se om den opprinnelige siden har best resultater, eller om den endrede versjonen har ført til høyere resultater. Når du ser hvilken versjon som presterer best kan du kåre en vinner, og legge til de endringene som presterte best.

Hva kan A/B-testes?

Du kan teste det meste på nettsiden. Det aller viktigste når det kommer til A/B-testing er at du kun tester én ting om gangen. Hvis du undersøker flere endringer i samme test vil du aldri vite hvilke av endringene som førte til bedre resultater.

Du kan blant annet teste:

  • Overskrifter
  • Tekst
  • CTA-knapper
  • Bilder
  • Brødsmuler på toppen av landingssiden
  • Designelementer
  • Skjemaer
  • Navigasjonen på siden

Oppsummering

Gjennom å A/B-teste ulike elementer på nettsiden din vil du få statistikk om hvilken variant de besøkende på siden reagerer best med. Du kan teste alle elementer på siden, og finne ut hvilke som fører til økte konverteringer og engasjement.


Ofte stilte spørsmål

Hva er definisjonen på A/B-testing?

A/B-tester er undersøkelser hvor man tester to ulike variasjoner av ett element innen samme tidsrom. A/B-tester dirigerer halvparten av trafikken inn på landingssiden til hver av de to versjonene. Slik finner du ut hvilke av variantene som gir best resultater.

Hvorfor bruke A/B-testing?

A/B-testing er en relativt trygg måte å teste konkrete elementer på nettsiden din uten å risikere å miste din eksisterende konverteringsrate. Ved å A/B-teste siden din vil du gjøre den mer brukervennlig, kan redusere andelen brukere som ikke gjør noen handlinger på landingssiden og øke kvaliteten på trafikken inn på siden.