Newsjacking

Lager du innhold for en bedrift er det viktig å holde seg oppdatert på nyheter. Det kan være gull i markedsføringen.

Hva er newsjacking?

Det kalles newsjacking når en bedrift bruker en aktuell hendelse i kommunikasjonen sin. Ved å lage innhold knyttet til en relevant nyhet vil man kunne bruke nyhetsverdien i hendelsen til sin fordel. Det kan øke interessen og engasjementet til innholdet ditt fordi det er koblet til en aktuell sak som allerede snakkes om. Derfor er det viktig at du poster ditt innhold eller kampanje raskt. Nyheten vil miste sin verdi relativt fort, og du må passe på at du publiserer mens den fortsatt er aktuell.

Viktig med newsjacking

Når du skal bruke newsjacking som et verktøy er det viktig å følge nøye med på nyhetene for å finne en passende sak. Du må også være rask på avtrekkeren slik at du får postet innholdet ditt mens nyheten er fersk. Det er også viktig at innholdet du poster både er passende til nyheten, og til merkevaren din. Da virker det mer autentisk. Er du vellykket i newsjacking så kan innholdet ditt nå langt utenfor din eksisterende følgerbase!


Ofte stilte spørsmål

Hva er newsjacking?

Newsjacking er navnet på metoden å referere til aktuelle nyhetssaker i egne kampanjer og innhold. Bruker du metoden riktig kan du oppnå ekstra stor interesse rundt innholdet ditt.

Hvordan jobbe med newsjacking?

Hvis du skal jobbe med newsjacking er det viktig at du følger nyhetene tett. Du må publisere ditt innhold fort, mens nyheten fortsatt er aktuell. Det er også viktig at du tilpasser innholdet til din egen merkevare, i tillegg til å bruke nyheten aktivt.