YMYL: Your Money Your Life

YMYL er en forkortelse som står for “Your Money Your Life”, og handler om nettsider og innhold som kan påvirke lesernes økonomi, helse, sikkerhet og andre kritiske faktorer.

Hvordan jobbe med YMYL-innhold?

Begrepet ble omtalt av Google for å belyse at nettsider som handler om slike temaer må være av høyere kvalitet for å få organisk synlighet enn andre nettsider. Dette er fordi innhold om disse temaene kan være skadelig for leseren hvis innholdet har feilinformasjon, faktafeil osv.

Kravet om en høyere kvalitetsstandard kan påvirke en rekke bransjer. Eksempler kan være nettbutikker, helseforetak, nyhetssider, advokatfirmaer og banker. 

Jobber man med slike nettsider må man passe på at innholdet er troverdig, utfyllende og ryddig forklart. Det er ekstra viktig at innholdet ligger i en god struktur og at innholdet jevnlig oppdateres. Google har også sagt at det bør komme tydelig frem at nettstedet er laget for å hjelpe leseren med ulike problemstillinger.

I tillegg vil faktorer som backlinks og annen off-page SEO være ekstra viktig, fordi Google da ser at andre stoler på innholdet på din nettside.


Ofte stilte spørsmål

Hva er YMYL?

Your Money Your Life-begrepet er noe Google bruker om nettsider og innhold som kan påvirke menneskers økonomi, helse og sikkerhet.

Hvor viktig er YMYL-begrepet?

Jobber du med nettsider som handler om økonomi, helse, sikkerhet, nyheter o.l. er det svært viktig å tenke på hvordan du gjør innholdet troverdig, oppdatert og faglig riktig. Gjør du ikke det kan du miste verdifull organisk synlighet.