FAGBLOGG

Push- og pull-markedsføring

På godt norsk er push- og pull-markedsføring en skyv/trekk-strategi. På trening er push øvelser der du dytter vekten fra deg, og pull trekker du vekten mot deg. Så hva betyr det egentlig i sammenheng med markedsføring?

Estimert lesetid: 2 minutter

Hva er push-markedsføring?

Push-markedsføring er en strategi som handler om å “dytte” et budskap mot en målgruppe, for å skape et behov for produktene og tjenestene som tilbys. Push-strategien sitt formål er altså å påvirke til handling fra en passiv fase, gjennom å øke kjennskap til bedriften og bygge “top of mind” hos ønskelige kunder. Dette er en smart strategi å gå for dersom du er ny på markedet eller har et behov for å styrke kjennskapen rundt din merkevare. Det er også en metode som er vanlig å bruke i forbindelse med større kampanjer og salgsdager som for eksempel Black Week.

Push-markedsføring gjøres ofte i annonser, film eller blogginnlegg, og formidles i digitale kanaler som Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, LinkedIn osv.

Hva er pull-markedsføring?

Pull-markedsføring handler også om å påvirke til ønskelig atferd, men retter seg mer mot å møte målgruppens behov. Det er snakk om kunder som er i en kjøpsprosess, altså å være synlig for dem som allerede er på utkikk etter produktene eller tjenestene innen din kategori. Pull-strategien snakker til en eksisterende etterspørsel – behovet er allerede der. Her handler det om å være relevant nok med budskapet, og ikke minst til riktig tid og sted. Pull-markedsføring er en velfungerende og responsiv strategi fordi målgruppen befinner seg i en aktiv fase og er mottakelig for budskapet ditt.

Eksempler på pull-markedsføring er digitale kanaler som organisk søk og SEO, betalt synlighet samt optimalisert og nyttig innhold på egen nettside.

Push- og pull-markedsføring – best alene eller sammen?

Både push- og pull-markedsføring er strategier med sine styrker og svakheter. På den ene siden kan push-strategien virke pågående og “reklamete”, men viser samtidig rask effekt ved å gjøre seg kjent og bli sett der ute. Pull-strategien derimot, kan være tidkrevende, men har likevel en større sjanse for å treffe blink når det er snakk om å nå de mest interesserte forbrukerne. Så, hva skal man velge?

Svaret er begge deler; Push- og pull-markedsføring kompletterer hverandre! En god balanse mellom for eksempel annonsering i sosiale medier og SEO er en gunstig strategi, der du istedenfor å utelukke den ene, drar nytte av begge og øker lønnsomheten totalt. Hvordan de skal fordeles er helt avhengig av hvilke mål og ståsted din bedrift har. Våre eksperter hjelper deg gjerne med å finne en god kombinasjon mellom disse strategiene.

Alexander Dahlstrøen

Senior Rådgiver

test1@fjellvann.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">