FAGBLOGG

Performance Max – våre beste tips

Performance Max sørger for at du møter kundene dine der de er ved å tilby et komplett, automatisert kampanjesett! Men hva handler Performance Max egentlig om, og hvordan kan du lykkes?

Estimert lesetid: 2 minutter

Hva er Performance Max?

Performance Max er en kampanjetype som består av alle de andre kampanjetypene. Det er en samletjeneste fra Google som gir deg muligheten til å spre kampanjene dine på steder som Google-søk, display, YouTube, shopping osv. I motsetning til mange andre kampanjetyper, er Performance Max automatisert der den baserer seg på AI og algoritmer, og velger det beste og mest lønnsomme for deg. Performance Max finner de mest kostnadseffektive annonseformatene og passer på at du får frem det viktigste! 

Du kan anse Performance Max som en komplett pakke av kampanjer der den fordeler kampanjene dine på alle plattformer. Det som er så fint (og samtidig kan høres litt skummelt ut) med Performance Max, er at du har færre muligheter til å overstyre det. Du slipper å sette deg inn i det tekniske med annonser, og den krever minimalt av deg for at den skal klare å bygge opp et lønnsomt kampanjesett.

Hvorfor bør du benytte deg av Performance Max?

Performance Max er i stadig utvikling, og er en kampanjetype som vokser og blir enda bedre dag for dag. Det er den store satsingen til Google som skal gjøre det enklere for bedrifter å møte etterspørselen til kundene sine der de er. Med Performance Max får du frigjort mye tid ved at du slipper å sette opp annonsene dine selv. Det kreves bare at du selv definerer fellesbetegnelsen for målgruppen og legger inn materiell som tekst og bilde.

Med andre ord: Ønsker du resultater, så må du annonsere. Ønsker du å være synlig der kundene dine er, så må du møte etterspørselen. Performance Max er en av de samletjenestene som faktisk møter etterspørsel, og sørger for at du er synlig på de plattformene som kundene dine oppholder seg på.

Våre beste tips for å lykkes med Performance Max

Samtidig som Performance Max kan gi utrolige resultater og gjør mesteparten av jobben for deg, handler det like mye om et grundig forarbeid for å kunne lykkes. Du må vite hva du driver med, eller få hjelp fra noen som vet hva dette går i. Her er våre tips til best practice med Performance Max:

  • Konverteringssporing er alfa omega

Pass på at konverteringssporingen din er god og riktig. Det er faktisk konverteringssporingen som skiller en god og dårlig Performance Max. Dette handler blant annet om at du har flere definerte mål på plass og verdier som er relaterte til hverandre. Vi anbefaler på det varmeste å skaffe hjelp til å sette opp din konverteringssporing, med mindre du er sikker på at du kan klare dette selv!

  • Utarbeid et bra kampanjemateriell

Bruk tid på å produsere tekst og bilde av verdi. Her er det viktig at du sørger for at alt henger sammen – både bilder og tekst. Med et kampanjesett har du gjerne et felles budskap uavhengig av de ulike plattformene, og materialet må samsvare til dette. Performance Max vil alltid velge det som konverterer best, og tilpasse fra plattform til plattform.

  • Unngå lisens-bilder

I og med at du ikke har kontroll på hva og hvor bildene har blitt brukt før, er det ikke heldig å bruke slike bilder. Google vil mest sannsynlig ikke like bildet dersom dette er tilfelle, og det vil påvirke kampanjen din negativt. Bruk heller bilder bedriften din selv har tatt, og som du har full oversikt over.

Oppsummering

Med den automatiske kampanjetypen Performance Max har du mindre kontroll enn andre kampanjetyper, men også et mye større potensial for å lykkes. Den AI-baserte kampanjetypen brukes av flere og flere, og basert på det vi har sett fra Google, antar vi at den kommer til å bli den største. 

I Solid Media hjelper vi kundene våre med Performance Max. Vi setter opp alt dette for deg og passer på at det gjøres riktig, slik at du får størst sjanse for suksess med denne kampanjetypen. Vi gir konkrete tilbakemeldinger underveis, og følger prosessen i samråd med kundene våre. 

Når det gjelder Performance Max; Stol på Google, og ikke minst stol på byrået ditt – du er i trygge hender!

Martin Jarl Andersen

Leder | Annonsering

martin@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">