FAGBLOGG

Slik får du mest ut av annonsebudsjettet på Facebook

Det er dessverre ikke bare å slenge ut en annonse i meta-universet og satse på at det beste. For å skape lønnsomhet med annonsering på Facebook, må du ha en god strategi i bunn, forståelse for algoritmen og skille deg ut i mengden. Vi har lang erfaring og vet hva som funker. Les våre beste tips her!

Estimert lesetid: 4 minutter

Sett et konkret og realistisk mål for kampanjen

Før du setter i gang med annonsering på Facebook, er det viktig at du har satt deg et tydelig mål for kampanjen. Vi snakker ofte om konverteringer og merkevarebygging, men konkretiser det så godt du kan. Ønsker du mer trafikk inn til en spesifikk landingsside? Påmeldinger til et arrangement? Eller kanskje flere salg av et spesifikt produkt? For hver konkrete målsetning finnes det egne strategier som egner seg best. 

Målsetningen bør også være realistisk. Tenk litt over hvor mye du tror konverteringen kommer til å koste og hvor mye margin du har på varen/tjenesten du selger. Dette vil gjøre det enklere for deg å definere hvor mye annonsebudsjettet ditt burde være på. 

Sørg for at annonsen har et tydelig budskap

Facebook har for mange blitt en scrolle-plattform. Det betyr at du kun har noen få sekunder på å fange oppmerksomheten til målgruppen!

Annonser på Facebook må derfor være eye-catching, men også ha et tydelig budskap. Unngå for mye rot! Sørg for at informasjonen du formidler er kort og konsis. Ha en CTA som tydelig forteller målgruppen hva de skal gjøre etter de har sett annonsen, som for eksempel: 

  • “Bestill nå”
  • “Kjøp nå”
  • “Meld deg på”
  • “Lær mer”

Benytt deg av alle tilgjengelige formater

Dersom du kun bruker de mest populære formatene, vil du krangle med alle og dermed ende opp med veldig dyre klikk. For å få mest ut av annonsebudsjettet på Facebook, anbefaler vi derfor at du benytter deg av alle tilgjengelige formater, da dette bidrar til å holde prisen nede: 

  • 1:1 (Feed)
  • 9:16 (Story)
  • 1,91:1 (Kolonne)

Test mange forskjellige assets (annonser)

Verken du eller Facebook vet hva slags type innhold målgruppen liker best. Noen foretrekker kanskje helst annonser med ekte mennesker, mens andre liker figurer. Derfor er testing viktig! 

Ved å lage og teste mange forskjellige annonser (med samme budskap), vil Facebook etter hvert velge ut de som funker best på målgruppen. Dette er mer kostnadseffektivt, da du slipper å bruke masse penger på annonser som ikke funker.

Annonsebudsjett og lengde på kampanjen

Selv om du legger inn penger fra dag en, betyr ikke det at du vil få konverteringer og oppnå god lønnsomhet fra dag en. 

Algoritmen til Facebook har en innlæringsfase som tar lenger tid en før. Korte kampanjer anbefales derfor ikke, rett og slett fordi Facebook ikke vet nok om hvem som skal treffes og når. 

Kjør derfor kampanjen over noen måneder, særlig om du ikke har mye historikk fra før over hva som funker og ikke funker. Dette er viktig! Spesielt dersom du skal nå ut til et litt mer spesifikt publikum. Desto lenger du kjører kampanjen, jo mer vil Facebook lære om publikummet ditt. 

Det betyr at du på sikt vil treffe riktigere og få mer igjen for annonsebudsjettet ditt. 

Husk også at vi befinner oss i et marked med en flust av annonser og stor konkurranse. Det betyr at du må ta plass! Og det krever en viss størrelse på annonsebudsjettet. Det er for eksempel ikke uvanlig at du må bruke 3000 kroner på en kampanje som ikke går så bra, men som algoritmen vil lære av mye til neste gang.

Har du et lite budsjett, forutsetter dette i enda større grad at du har en god strategi i bunn for at det skal være økonomisk hensiktsmessig.

Bruk Meta-pikselen

Med Meta-pikselen (tidligere Facebook-pikselen) får du mer informasjon om hvordan kampanjen går, da du kan spore kundens handlinger fra start til slutt. 

Du får blant annet informasjon om hvem som har gjennomført et kjøp på nettsiden din og hvor mye penger de har brukt, ikke kun hvem som har klikket på annonsen. Dette er verdifull informasjon, da du i større grad kan målrette annonsene mot personer som er villig til å kjøpe. Du kan også målrette personer som har besøkt nettsiden din, men ikke fullført kjøpet (retargeting). 

Det er faktisk meta-pikselen og Conversion API som ofte skiller gode kampanjer fra dårlige kampanjer!

Optimaliser kampanjen underveis

For å få mest ut av annonsebudsjettet er det viktig å optimalisere kampanjen underveis. Følg først og fremst med på at annonsen faktisk treffer dem du ønsker. Hold også et øye med klikkprisen (CPC), som vil si hvor mye du betaler for ett klikk. 

Hvis du oppdager at du betaler mye for ett klikk, må du ta en vurdering på hvorvidt du er villig til det. Innenfor visse kategorier kan klikkene være dyre og om du samtidig treffer feil målgruppe, vil det være det samme som å kaste bort pengene dine.

Hvis du derimot treffer riktig målgruppe og får mange konverteringer, kan det faktisk være verdt å bruke for eksempel 50 kroner på ett klikk. 

Pass også på at frekvensen på annonsen ikke overstiger 3. Det betyr mest sannsynlig at du har få mennesker i målgruppen og at disse får opp annonsene for ofte. Fra 2-3 i frekvens øker klikkprisen også drastisk.

Facebook-annonsering er effektivt, men også komplisert

Som du forstår, holder det ikke å legge ut en annonse på Facebook og satse på det beste. Det krever en gjennomtenkt strategi, i alt fra kampanjeoppsett til hensiktsmessige optimaliseringer underveis. 

Det er i tillegg stadig større konkurranse mot andre aktører som prøver å treffe akkurat samme målgruppe som deg. Det er derfor vesentlig at du skiller deg ut i mengden.  

Et annet viktig poeng, er at Facebook har blitt strengere på hva de godkjenner av innhold og målretting. Det er derfor viktig at du forholder deg til deres retningslinjer om annonsene i det hele tatt skal bli godkjent. Et byrå som oss holder oss oppdaterte på endringer i regelverket til enhver tid!

Ønsker du bistand fra våre erfarne spesialister til Facebook-annonsering?

Les mer om våre tjenester her eller kontakt oss for en uforpliktende prat

Julie Holtet

Tekniker | Annonsering

julie@solidmedia.no" target="_blank" rel="nofollow" title="E-mail" class="tooltip">