FAGBLOGG

5 tips til hvordan jobbe med SEO i Wordpress

Visste du at over 35% av hele internett er drevet med Wordpress? Jobber du med nettsider og SEO er sjansen derfor stor for at du kommer borti en Wordpress-side.

Estimert lesetid: 4 minutter

Det er anslått at WordPress har en markedsandel på CMS (content management system) på rundt 63%. Her følger noen tips til hvordan man bør kombinere WordPress og SEO:

 

1. Hold WordPress-nettstedet oppdatert

Det kommer stadig nye oppdateringer av WordPress. I kontrollpanelet til WordPress kan du enkelt oppdatere hvis det har kommet en ny versjon.  I tillegg til forbedret sikkerhet og stabilitet, får du innimellom oppdateringer som kan være direkte positivt for SEO-resultatene.

I versjon 5.5, som kom ut i august 2020, er for eksempel “lazy loading” standard. Det vil si at bilder på nettsiden ikke lastes inn før rett før de blir synlige for brukeren. Dette vil gjøre nettsidens innlastingstid kortere, noe Googles algoritme belønner.

 

2. Sjekk at ikke WordPress skjuler nettsiden for Google

Under “Innstillinger” og “Lesing” ligger det en funksjon som gjør at du kan be søkemotorer om å ikke indeksere nettstedet. Dette kan være nyttig i oppstartsfasen, før du er ferdig med å bygge opp nettstedet. Men når nettstedet er oppe og går er det viktig at du fjerner denne markeringen igjen.

3. Nyttige plug-ins for SEO-arbeid på WordPress

Det finnes over 55 000 plug-ins/utvidelser til WordPress. Her kommer derfor noen tips til hvilke du bør velge:

Yoast SEO (https://nb.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/):
Dette er en ren SEO-plug-in, og et svært godt sted å starte. Yoast har en premium-versjon, men selv gratisversjonen gir deg mange nyttige triks. Blant annet:

  • Enkel tilgang til å redigere metatittel og metabeskrivelse.
  • Automatisk sitemap.xml (dette hjelper Google til å lese/forstå nettstedet riktig).
  • Oversikt over hvor god teksten du skriver er, fra et SEO-perspektiv.
  • Verktøy for å implementere strukturerte data og breadcrumbs.

 

Smush (https://nb.wordpress.org/plugins/wp-smushit/):
Smush bruker du til å komprimere bildene på nettsiden, uten at det går utover synlig bildekvalitet. Google verdsetter raske nettsider høyt, og du kan derfor få god SEO-effekt ved å bruke Smush.

  • Reduserer bilder, både i filstørrelse og i pixler (bredde/høyde).
  • Kan brukes både manuelt og automatisk ved opplasting av nye bilder.

 

WP Fastest Cache (https://wordpress.org/plugins/wp-fastest-cache/):
Denne har også med hastighet å gjøre, ettersom det er en så viktig faktor for Google. Hvis du ikke vet hva cache er, kan dette virke litt teknisk og vanskelig.

Enkelt forklart: WP Fastest Cache lager statiske HTML-versjoner av nettsidene dine. Dette betyr at ulike scripts ikke trenger å lastes ned fra serveren hver gang en ny besøkende kommer til ditt nettsted. Dermed vil du få raskere innlastingstider, spesielt hvis nettstedet har mange besøkende samtidig.

  • Enkel i installering og bruk. Slett gammel cache manuelt med ett klikk.
  • Sletter automatisk gammel cache og oppretter ny når du oppdaterer sider og innlegg.
  • Enkelt å ekskludere enkeltsider hvis du ikke ønsker å bruke cache på hele nettstedet.

 

Really Simple SSL (https://nb.wordpress.org/plugins/really-simple-ssl/):

Dette er en liten plug-in med stor kraft! Starter URL-en din med http eller https? Hvis URL-en starter med http bør du laste ned denne utvidelsen med en gang.

Really Simple SSL sørger for at SSL-sertifikat blir skikkelig implementert. Selve SSL-sertifikatet får du som regel fra ditt webhotell, og mange har dette inkludert i prisen. Enkelt forklart betyr SSL-sertifisering at kommunikasjonen mellom nettstedet og den besøkendes PC foregår kryptert. Google liker sikre nettsider, og vil straffe nettsteder uten SSL-sertifikat.

 

  • Enkel installering. Du trenger som regel ikke gjøre mer enn å aktivere utvidelsen.
  • Plug-inen fikser automatisk de fleste problemer som kan oppstå med WordPress og SSL.


4. Bruk forståelige og naturlige permalenker

Med permalenker mener vi hvordan URL-strukturen ser ut bak domenenavnet. For eksempel er URL’en til denne artikkelen https://www.solidmedia.no/seo/wordpress-seo. Det som står etter /solidmedia.no/ er permalenken. Selv om permalenker ikke er det aller viktigste innen SEO, så er det en fordel for både Google og de besøkende på nettsiden at URL-ene ikke bare består av tegn og tall. I WordPress er dette veldig enkelt å fikse.

Gå til “Innstillinger” og “Permalenker”. Som du ser av bildet under har du en rekke valg. Vi anbefaler å bruke en av de to nederste alternativene, slik at lenkene får samme navn som kategorier, innlegg og sidetitler.


5. Hold det enkelt, ryddig og brukervennlig

Til slutt vil vi ta med noen SEO-tips som gjelder for alle nettsider.

  • Bruk et design som er mobilvennlig, ryddig og enkelt.
  • Tenk at den besøkende har dårlig tid, og sørg for at han eller hun finner riktig informasjon raskt.
  • Bruk presise overskrifter. Vit hvem du prøver å kommunisere til, og lag målrettet innhold ut i fra dette.
  • Vær nøye på valg av innhold. Sørg for å fjerne eventuelle dupliserte sider.